سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

احادیث هفته سیصد و دوم
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۸:٤٤ ‎ق.ظ روز ۱۸ مهر ۱۳٩۳
 

عنوان احادیثی که این هفته تقدیم دوستان عزیز می‌شود از این قرار است:

  • هشدار شدید نسبت به حسد، کبر، عُجب، بخل
  • آثار مال حرام در دنیا و آخرت
  • افتخار مردم در دنیا و آخرت

خداوند به ما توفیق معرفت، عبادت و عمل به دستوراتش عنایت فرماید. آمین


هشدار شدید نسبت به حسد، کبر، عُجب، بخل

قَالَ أَبُوالْحَسَنِ الثَّالِثُ(ع): «الْحَسَدُ مَاحِقُ الْحَسَنَاتِ وَ الزَّهْوُ جَالِبُ الْمَقْتِ وَ الْعُجْبُ صَارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ دَاعٍ إِلَى الغَمْطِ وَ الْجَهْلِ وَ الْبُخْلُ أَذَمُّ الْأَخْلَاقِ وَ الطَّمَعُ سَجِیَّةٌ سَیِّئَةٌ»؛[1]

امام هادی(ع) فرمود: حسادت؛ موجب نابودى کارهای خوب و ثواب آنها مى گردد.

تکبّر و خودخواهى؛ جذب کننده دشمنى و عداوت افراد مى باشد.

عُجب و خودبینى؛ مانع تحصیل علم خواهد بود و در نتیجه شخص را در پَستى و نادانى نگه مى دارد.

بخیل بودن؛ بدترین اخلاق است،

و نیز طَمَع داشتن؛ خصلتى ناپسند و زشت مى باشد.


آثار مال حرام در دنیا و آخرت

قَالَ أَبُوالْحَسَنِ(ع): «إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَ إِنْ نَمَى لَا یُبَارَکُ لَهُ فِیهِ وَ مَا أَنْفَقَهُ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَیْهِ وَ مَا خَلَّفَهُ کَانَ زَادَهُ إِلَى النَّارِ»؛[2]

امام علی نقی(ع) فرمود: همانا اموال حرام، رشد و نموّ ندارد و اگر هم احیاناً رشد کند و زیاد شود، برکتى نخواهد داشت و با خوشى مصرف نمى گردد.

و آنچه از اموال حرام، انفاق و کمک کرده باشد، أجر و پاداشى برایش نیست

و هر مقدارى که براى بعد از خود به هر عنوان باقى گذارد، او را بیشتر در عذاب فرو خواهد برد.

 

افتخار مردم در دنیا و آخرت

قَالَ(ع)‏: «النَّاسُ فِی الدُّنْیَا بِالْأَمْوَالِ وَ فِی الْآخِرَةِ بِالْأَعْمَال‏»؛[3]

امام هادی(ع) فرمود: مردم در دنیا به ثروت و تجمّلات افتخار می کنند، ولى در آخرت به وسیله اعمال محاسبه و پاداش داده خواهند شد و به اعمال خود افتخار می کنند.


 

[1]. بحار الأنوار 69: 199.

[2]. الکافی ‏5: 125.

[3]. بحار الأنوار 75: 368.


 



comment گل نوشته شما ()