سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

تسلیت رحلت حضرت معصومه(س) و مطلبی ارزشمند و خواندنی
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۸:٥٠ ‎ق.ظ روز ۱ بهمن ۱۳٩٤
 

السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ

السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ

رحلت حضرت معصومه(س)

رحلت جانگداز کریمه اهلبیت؛ دختر امام، خواهر امام، عمه امام؛

حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)

بر امام زمان(عج) و شما عاشقان و محبان اهلبیت(ع) تسلیت و تعزیت باد

  • به همین مناسبت مطلبی ارزشمند در فضیلت زیارت آن حضرت و شخصیت ایشان تقدیم می‌‌شود.

در میان امامزاده‌هایی که داریم می‌توانیم بگوئیم امامزاده‌ای به عظمت حضرت معصومه(س) نداریم. شخصیتی که مورد توجه خاص ائمه‌ی معصومین(ع) بوده است.

قبل از آنکه امام کاظم(ع) به دنیا بیاید، روایتی از امام صادق(ع) در مورد زیارت قبر بی‌بی وارد شده است به این مضمون که هر کس صاحب این قبر را زیارت کند، اهل بهشت خواهد شد.

از امام هشتم(ع) نیز نظیر این تعبیر وارد شده است. «عن علی بن ابراهیم عن ابیه عن سعد بن سعد قال: سالت ابا الحسن الرضا(علیه السلام) عن زیاره فاطمه بنت موسی بن جعفر بقم فقال من زارها فله الجنه».

از امام جواد(ع) نیز وارد شده که «من زار عمّتی بقم فله الجنّة».

اینها روشن است و در این معنا تردیدی وجود ندارد که زیارت این قبر، یکی از توفیقات بزرگی است که هر روز برای ما حاصل است، و آثار فراوان دنیوی و اخروی دارد. حتی این تعبیر از امام هشتم(ع) وارد شده که «من زارها کمن زارنی» کسی که این بی‌بی را زیارت کند، مثل این است که مرا زیارت کرده است.

اگر بخواهیم مقداری بر روی تعبیر «کمن زارنی» دقت کنیم، باید این را بگوییم که تمام روایات بسیار عجیب و بسیار مهمی که در ثواب زیارت حضرت رضا(ع) وارد شده است، همگی بر زیارت بی‌بی مترتب است؛ و در جای خود روشن است که ائمه ما(صلوات الله علیهم اجمعین) هیچ گاه در مقام مبالغه و زیاده‌گویی نبودند.

گاهی بعضی از افرادی که مقداری نقصان معنوی دارند، می‌گویند این همه ثوابی که برای زیارت امام حسین(ع) در کتب ذکر شده، به خاطر شرایط حکّام آن زمان بوده است که آنها اجازه زیارت نمی‌دادند و به دنبال از بین بردن این مسأله بودند.این کاملاً اشتباه است؛ زیارت اباعبدالله الحسین(صلوات الله علیه و رزقنا الله إن شاء الله) چنین نیست که در یک زمانی ثواب فراوانی داشته باشد و در زمان‌های عادی و متعارف بگوئیم این ثوابها را ندارد.

در مورد خود امام هشتم(ع) نیز ظاهراً بزنطی نقل می‌کند و در وسائل الشیعة  آمده که حضرت فرمود: «أبلغ شیعتی أنّ زیارتی تعدل عند الله ألف حجّة» به شیعه من برسان که زیارت من نزد خدا، ثواب هزار حج را دارد. بزنطی این مطلب را برای امام جواد(ع) نقل کرد، و گویا مقداری استبعاد می‌کرد که امام جواد فرمود: قسم به خدا همین‌طور است «وألف ألف حجّة» بلکه به اندازه یک میلیون حج ثواب دارد؛ منتهی حضرت این قید را اضافه کردند که: «لمن زاره عارفاً بحقّه». که شاید بشود استفاده کرد اگر کسی عارف به حق هم نباشد، اما در حرم حضور پیدا کند و سلام بدهد، باز هم ثواب دارد.

امام هشتم در مورد حضرت فاطمه معصومه(س) بر حسب روایت معتبر فرمودند «من زارها کمن زارنی»؛ اگر ما باشیم و این تعبیر، می‌گوئیم تمام آثاری که بر زیارت امام هشتم مترتب است، بر زیارت این بانو نیز مترتب می‌شود. این نکته را هم می‌دانید که زیارت حضرت معصومه(س) از زیارات مأثوره‌ای است که از امام هشتم(ع) رسیده است، و تعابیر بسیار بالایی در این زیارت معتبر وارد شده است.

این عبارت را همیشه می‌خوانیم که «فإنّ لک عندالله شأناً من الشأن»، این تعبیر عظمت زیادی را برای حضرت معصومه بیان می‌کند؛ و اصلاً از جاهایی است که انسان با ارتباط با آن می‌تواند عاقبت به خیری خودش را تضمین کند.

بر حسب این تعبیری که وارد شده «اللّهم إنّی أسئلک أن تختم لی بالسعادة» معلوم می‌شود که این مکان برای استجابت این دعا، خصوصیت دارد. دعاها به اختلاف امکنه، از حیث استجابت مختلف هستند؛ و هر دعایی در هر جا مستجاب نیست. اگر انسان کنار قبر عالمی از خدا طلب علم کند، دعایش مستجاب می‌شود. اما اگر برود کنار قبر جاهلی از خدا طلب علم کند، این مکان مناسبی برای این دعا نیست؛ و لذا، در استجابتش اثر می‌گذارد.

مرحوم لاهیجی در کتاب محبوب القلوب دارد که وقتی ارسطو از دنیا رفت، بعد از اینکه بدنش پوسیده شد و استخوانش مکشوف شد، مردم استخوانهایش را جمع کردند و بردند در جای معیّنی دفن کردند؛ بزرگان و حکمای یونان در آن زمان وقتی مشکل علمی داشتند، می‌آمدند کنار قبر ارسطو می‌نشستند و از همان استخوان‌ها استمداد می‌کردند و نتایجی نیز می‌گرفتند.

اینکه ملاصدرا از کهک برمی‌خیزد و می‌آید کنار قبر حضرت معصومه(س) و مشکلات غامض فلسفی را از حضرت استمداد می‌کند تا حلّ شود، یک امر خیلی روشنی است.

از اینجا می‌توان گفت: وهابیت که با اساس اسلام و عقل مخالف هستند، باید بفهمند توسل و استمداد از قبور ائمه طاهرین و قبور علما، مطلبی نیست که با آمدن شیعه به وجود آمده باشد، بلکه این قضیه‌ای است که در تاریخ نسبت به ارسطو نقل شده است.

والد راحل ما(رضوان الله تعالی علیه) مکرّر می‌فرمودند: آیه‌ی شریفه تطهیر برای ما ابهاماتی داشت، به همین جهت، زمانی به حرم مشرّف شدم و به حضرت عرض کردم: در این تشرّف هیچ حاجتی ندارم جز این که کمک کنید تا این آیه شریفه را بفهمیم و سؤالات ما در رابطه با این آیه جواب داده شود. ‌فرمودند: بعد از اینکه به منزل آمدم، از همان لحظه بعد از تشرّف، نکات بسیار خوبی برای حل آن سؤالات در ذهنم خطور کرد؛ و مجموعه‌ی آن کتابی شد به اسم آیة التطهیر.

نسبت به این بانوی بزرگ، این نکته را هم عرض کنم که برای خانم‌ها و دختران خودتان نقل کنید که حضرت معصومه(س) هنوز به ده سالگی نرسیده بودند که عده‌ای از شیعیان خدمت امام کاظم(ع) آمدند تا سؤالاتی را که در اوراقی نوشته بودند جواب دهند. وقتی به درب منزل آن حضرت رسیدند، معلوم شد که ایشان تشریف ندارند، حضرت معصومه(س) که در منزل بودند، فرمودند اوراقتان را بدهید تا جواب داده شود. اوراق را گرفتند و به خط خودشان تمام سؤالات را جواب دادند. شیعیان پاسخ سؤالات را گرفتند، و هنگامی که برمی‌گشتند در راه به امام کاظم(ع) برخورد کردند و قضیه را نقل نمودند. حضرت جواب‌ها را ملاحظه کرده و فرمودند:

تمام اینها صحیح است؛ و همان تعبیری که پیامبر راجع به فاطمه زهرا(س) داشت را فرمودند: «فداها أبوها». این جمله، جمله خیلی بزرگی است. امام معصوم(ع) از جانب خود اختیار ندارد که چنین تعبیری را راجع به یک فرد عادی داشته باشد؛ از اینجا معلوم می‌شود که عظمت حضرت معصومه نزد خداوند تبارک و تعالی و پیامبر و ائمه(علیهم‌السلام) به حدّی بالا بوده که تعبیر «فداها أبوها» را بیان فرمودند.

این خاطره را عرض کنم و یادی از مرحوم آیت الله احمدی میانجی کنیم که از برجستگان علمی و اخلاقی حوزه بودند. ایشان می‌‌فرمودند: یکی از طلاب مدتی در قم بود و خانه هم نداشت، مجبور شد برود بیرون از قم زندگی کند. روزی به حرم مشرّف شد و به حضرت عرض کرد: بی‌بی جان ما به عنوان سرباز امام زمان(علیه السلام) در قم حضور پیدا کرده ایم؛ من می‌خواهم خانه‌ام کنار شما و نزدیک شما باشد نه بیرون از قم و خارج از قم! و به حضرت متوسّل شد.

ایشان می‌گفت: این طلبه وقتی از حرم بیرون آمد، آقایی به او رسید و پنج تومان به او داد و گفت این پنج تومان را بگیر، برو به فلان خانه در فلان محله و آن خانه را بخر. او هم پول را گرفت و پیش خود حساب کرد که با پنج تومان شاید ده تا نان هم ندهند، چطور می‌شود خانه خرید؟!

می گوید با این حال، به آن محله رفتم و درب همان خانه را زدم که خانه بزرگی بود. تعجب کردم؛ به آن حاجی گفتم: من می‌خواهم خانه تو را بخرم. آن حاجی بدون اینکه از من سؤال کند، گفت: قیمت خانه من 45 هزار تومان است. گفت: من رویم نشد که مطرح کنم با چقدر آمدم این خانه را بخرم. از منزل بیرون آمدم. آن حاجی آمد دنبال من و گفت: به همان پنج تومانی که دیروز به تو دادند، به تو می‌فروشم.

اینها واقعیّت است و چیزی نیست که بگوئیم تخیّلی باشد. چیزهایی است که زیاد اتفاق افتاده است، برای افرادی که اهلش باشند.

(بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی پیرامون فضیلت زیارت حضرت معصومه(س))


 



comment گل نوشته شما ()