سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

احادیث هفته سیصد و نودم
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ روز ٢٧ خرداد ۱۳٩٥
 

عنوان احادیثی که این هفته تقدیم دوستان عزیز می‌شود از این قرار است:

  • سلام خدا و جبرئیل بر حضرت خدیجه(س)
  • آثار شوم همنشینی با زن نامحرم
  • روزه جسم و نفس در کلام امیرالمؤمنین(ع)

خداوند به ما توفیق معرفت، عبادت و عمل به دستوراتش عنایت فرماید. آمین


سلام خدا و جبرئیل بر حضرت خدیجه(س)

رَوَى أَبُو هُرَیْرَةَ قَالَ: أَتَى جَبْرَئِیلُ النَّبِیَّ(ص) فَقَالَ: «هَذِهِ خَدِیجَةُ قَدْ أَتَتْکَ ... فَإِذَا هِیَ أَتَتْکَ فَاقْرَأْ عَلَیْهَا السَّلَامَ مِنْ رَبِّهَا وَ مِنِّی السَّلَامَ وَ بَشِّرْهَا بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبٍ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَبَ»؛[1]

ابوهریره(از راویان مورد اعتماد اهل سنت) نقل می‌‌کند: جبرئیل(ع) بر پیامبر(ص) نازل شد و عرضه داشت: ای رسول خدا! این خدیجه است که نزد تو می‌‌آید، وقتی نزد تو آمد، از سوی پروردگارش و از طرف من به او سلام برسان و او را به خانه‌‌ای در بهشت بشارت بده از یک قطعه(از زبرجد)، که در آن رنج و نا آرامی نیست.

آثار شوم همنشینی با زن نامحرم

عَنْ عَلِیٍّ(علیه السَّلام‏): «مُحَادَثَةَ النِّسَاءِ تَدْعُو إِلَى الْبَلَاءِ وَ تُزِیغُ الْقُلُوبَ وَ الرَّمْقَ لَهُنَّ یَخْطَفُ نُورَ أَبْصَارِ الْقُلُوبِ وَ لَمْحَ الْعُیُونِ مَصَائِدُ الشَّیْطَان‏»؛[2]

حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود: گفتگو با زنان[نامحرم]، انسان را به سوی بلا فرامی‌‌خواند و دلها را از حق می‌‌گرداند، و نظربازى با آنان، نور دیده دلها را برباید و چشم‏‌‌چرانى، حیله و دامهاى شیطان است‏.

روزه جسم و نفس در کلام امیرالمؤمنین(ع)

عَن أمِیرِالمُؤمِنینَ(علیه السلام): «صَوْمُ الْجَسَدِ الْإِمْسَاکُ عَنِ الْأَغْذِیَةِ بِإِرَادَةٍ وَ اخْتِیَارٍ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ وَ رَغْبَةً فِی الثَّوَابِ وَ الْأُجْرَةِ و صَوْمُ النَّفْسِ إِمْسَاکُ الْحَوَاسِّ الْخَمْسِ عَنْ سَائِرِ الْمَآثِمِ وَ خُلُوُّ الْقَلْبِ عَنْ جَمِیعِ أَسْبَابِ الشَّرِّ»؛[3]

حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند: روزه بدن؛ نگهداشتن آن از غذاها به اراده و اختیار از جهت ترس از عذاب و رسیدن به ثواب و پاداش است،

اما روزه نفس؛ نگهداشتن حواسّ پنجگانه از همه گناهان و خالى بودن دل از جمیع بدیهاست.


 

[1]. بحار الأنوار 16: 8.

[2]. تحف العقول: 151.

[3]. غرر الحکم: 176.


 



comment گل نوشته شما ()