سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

احادیث هفته چهارصد و نهم
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ٩:۱٠ ‎ق.ظ روز ٧ آبان ۱۳٩٥
 

عنوان احادیثی که این هفته تقدیم دوستان عزیز می‌‌شود از این قرار است:

  • راهکار پیامبر(ص) برای نجات از بدگمانی، فال بد زدن و حسادت
  • علت بغض و دشمن قریش با حضرت علی(ع)
  • راه رهایی از فقر و سختی مرگ

خداوند به ما توفیق معرفت، عبادت و عمل به دستوراتش عنایت فرماید. آمین


راهکار پیامبر(ص) برای نجات از بدگمانی، فال بد زدن و حسادت

قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص): «ثَلَاثٌ لَا یَنْجُو مِنْهُنَّ أَحَدٌ الظَّنُّ وَ الطِّیَرَةُ وَ الْحَسَدُ وَ سَأُحَدِّثُکُمْ بِالْمَخْرَجِ مِنْ ذَلِکَ إِذَا ظَنَنْتَ فَلَا تُحَقِّقْ وَ إِذَا تَطَیَّرْتَ فَامْضِ وَ إِذَا حَسَدْتَ فَلَا تَبْغِ‏»؛[1]

پیامبر خدا(ص) فرمود: سه چیز است که هیچ کس از آنها خلاصى ندارد(به آن مبتلا می‌‌شود): بدگمانى، فال بد زدن و حسد، و من راه خلاصى از آنها را به شما بازگو مى‏‌‌کنم:

هرگاه گمان بد بردى، تحقیق نکن، و هرگاه فال بد زدى، آن را باور نکن، و هرگاه به کسى حسد ورزیدى، پس به حدّ ستم مرسان‏(و ترتیب عمل مده).

علت بغض و دشمنی قریش با حضرت علی(ع)

قَالَ رَجُلٌ لِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ(ع) مَا أَشَدَّ بُغْضَ قُرَیْشٍ لِأَبِیکَ؟ قَالَ(ع): «لِأَنَّهُ أَوْرَدَ أَوَّلَهُمْ النَّارَ وَ أَلْزَمَ آخِرَهُمُ الْعَار»؛[2]

شخصی نزد امام سجاد(ع) آمد و عرضه داشت: قریش چه بغض و دشمنی سختی نسبت به پدرت دارند؟

فرمود: چون سران آنان را به جهنم فرستاد و برای بازماندگانشان جز عار و ننگ چیزی باقی نگذاشت.

راه رهایی از فقر و سختی مرگ

قَالَ رَسُولُ اللهِ(ص) لِرَجُلٍ یُوصِیهِ: «أَقْلِلْ مِنَ الشَّهَوَاتِ یُسَهَّلْ عَلَیْکَ الْفَقْرُ وَ أَقْلِلْ مِنَ الذُّنُوبِ یُسَهَّلْ عَلَیْکَ الْمَوْتُ وَ انْظُرِ الْعَمَلَ الَّذِی یَسُرُّکَ أَنْ یَأْتِیَکَ الْمَوْتُ وَ أَنْتَ عَلَیْهِ فَخُذْهُ السَّاعَة»؛[3]

پیامبر خدا(ص) به شخصی سفارش کردند:

شهوترانی نکن، تا فقر بر تو آسان شود،

گناه نکن تا مرگ بر تو آسان شود،

و ببین دوست داری موقعی که مرگت فرا می‌‌رسد مشغول به چه کاری باشی، همین الان آن را انجام بده.


 

[1]. مجموعة ورام‏1: 127.

[2]. بحار الأنوار ‏75: 158.

[3]. مجموعه ورام 2: 224.


 



comment گل نوشته شما ()