سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

پاسخی به پیامکهای نحس شمردن ماه صفر
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱٤ آبان ۱۳٩٥
 

متأسفانه در آغاز و پایان ماه صفر، سیل پیامکهای نحوست و شومی ماه صفر و دعاها و وردها و اذکار برای رفع شومی، سرازیر می‌‌شود.

نحوست ماه صفر

و حال آنکه این هیچ دلیل معتبری بر نحسی این ماه نداریم. پاسخ کامل به این مطلب را در ادامه بخوانید.


متأسفانه در آغاز و پایان ماه صفر، سیل پیامکهای نحوست و شومی ماه صفر و دعاها و وردها و اذکار برای رفع شومی، سرازیر می‌‌شود.

مثلا در برخی پیامکها آمده است:

برای رهایی از نحوست ماه صفر این دعا را بخوانید:

«سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین»؛

حضرت محمد(ص) فرمودند: هر کسی مردم را، از این دعا باخبر کند در گرفتاریش گشایش پیدا میکند.

یا در پیامک دیگری در پایان ماه صفر می‌‌گویند:

«پیامبر(ص) فرمود هر کس پایان ماه صفر را به من خبر دهد بشارت بهشت را به او می‌‌دهم».

یا پیامکهایی شبیه اینها.


لکن توجه بفرمایید:

اولا: مرحوم علامه مجلسی(رضوان الله تعالی علیه)؛ عالم بزرگ شیعه و محدث ارزشمند، که یکی از کتابهای ایشان به نام بحار الانوار در 110 جلد می‌‌باشد، ایشان در کتاب دیگرش به نام زاد المعاد(که محتوای این کتاب؛ دعاها، زیارت‌ها و اعمال مستحبی طول سال است) می‌‌فرماید:

ماه صفر مشهور است به نحسی و شوم بودن و ممکن است این مطلب دو علت داشته باشد:

اول: بخاطر وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)، که طبق نظر علمای شیعه در این ماه واقع شده است.

دوم: چون بعد از ماه‌‌های حرام، که جنگ در آنها حرام است، واقع شده، و چون در این ماه جنگها شروع می‌‌شد، پس ماه شومی شمرده شده است.

ولی من در احادیث شیعه روایتی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد ندیدم، و در روایات غیر معتبر از اهل سنت این مطلب آمده است.(زاد المعاد: 247)

مرحوم علامه طباطبائی(رحمة الله علیه) نیز در تفسیر المیزان(ج‏19، ص: 71) مفصل به موضوع نحسی و سعد بودن روزها و ماه‌‌ها پرداخته و همین معنا را تقویت کرده‌‌اند که نحوست ماه صفر صحت ندارد.

ثانیا: بنده هر چه تحقیق کردم، حدیث و دعایی مانند آنچه در پیامک اول آمده است در روایات نیافتم و حدیث‌‌هایی که در اینترنت مشاهده می‌‌کنید، تا وقتی در منابع معتبر ندیده‌‌اید یا در سایت‌‌های معتبر و شناخته شده تأیید نشده‌‌اند، نپذیرید و منتشر نکنید.

متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب‌‌های ظاهر الصلاح، اهداف شومی را دنبال می‌‌کنند که ساده‌‌ترین هدف آنها، بی اعتبار کردن شیعه و دعاها و احادیث شیعه است.

غالبا الفاظ اینگونه دعاهای ساختگی نیز از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارات، دعا کردن مانعی ندارد چون برخی از آنها مضمون خوبی دارد، اما نسبت دادن آنها به پیامبر و معصومین و از زبان آنها ترویج کردن (تا زمانی که یقین به استناد آن نداریم)، دروغ بستن بر پیامبر خدا(ص) و معصومین(ع) است که بزرگترین گناهان می‌‌باشد.

ثالثا: آری، در برخی روایات شیعه آمده است که چهارشنبه‌‌های پایان تمام ماه‌‌ها شوم و نحس است، که برخی روایات فرموده‌‌اند منظور از این آیه قرآن هم که می‌‌فرماید: «إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی‏ یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِر»، همان روزهای چهارشنبه است. که برای رفع نحوست اینگونه روزها که تصریح به نحس بودن آنها شده، مناسب است انسان با توکل بر خداوند متعال، خواندن دعا و دادن صدقه، خود را از نحوست آن ایمن کند.

رابعا: در روایات متعدد وارد شده است که خوبی و نحوست ایام و مکانها و ساعات و افراد وابسته به سبک فکر و گمان خود انسان است، و لذا در برخی روایات می‌‌فرمایند فال بد نزنید، یا حتی نسبت به خداوند متعال می‌‌فرمایند خوش‌‌گمان باشید. مرحوم کلینی این روایت را در کتاب کافی(ج2 ص72) آورده است که: « عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللهِ فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ بِی إِنْ خَیْراً فَخَیْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً»؛ امام رضا(ع) فرمود: به خدا خوش گمان باش، زیرا خداوند متعال می‌‌فرماید: من نزد گمان بنده‌‌ مؤمنم هستم، اگر در مورد من خوب بیندیشد، من هم برای او خوب و خیر می‌‌خواهم و اگر در مورد من به بدی و شرّ بیندیشد، من نیز با او به بدی و شر برخورد می‌‌کنم.

دعاهای مشابه

در پایان تعدادی از دعاهای صحیح که مانند دعای ذکر شده هستند را تقدیم می‌‌کنم:

دعای امام سجاد(ع) در برطرف شدن غم و گرفتاری:

یَا فَارِجَ‏ الْهَمِ‏، وَ کَاشِفَ الْغَمِّ، یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْرُجْ هَمِّی، وَ اکْشِفْ غَمِّی.

منبع: الصحیفة السجادیة، دعای54.

--------

عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ(ع)‏ فِی الْهَمِّ: قَالَ تَغْتَسِلُ وَ تُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ وَ تَقُولُ «یَا فَارِجَ‏ الْهَمِ‏ وَ یَا کَاشِفَ الْغَمِّ یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا فَرِّجْ هَمِّی وَ اکْشِفْ غَمِّی یَا اللهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی‏ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ اعْصِمْنِی وَ طَهِّرْنِی وَ اذْهَبْ بِبَلِیَّتِی» وَ اقْرَأْ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ.

الکافی 2: 557.

از امام صادق(ع) نقل شده است که هر گاه گرفتار همّ و سختی شدید، غسل کنید  و دو رکعت نماز بخوانید، و بگویید:

«یَا فَارِجَ‏ الْهَمِ‏ وَ یَا کَاشِفَ الْغَمِّ یَا رَحْمَانَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِیمَهُمَا فَرِّجْ هَمِّی وَ اکْشِفْ غَمِّی یَا اللهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِی‏ لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ إعْصِمْنِی وَ طَهِّرْنِی وَ إذْهَبْ بِبَلِیَّتِی»،

سپس آیة الکرسی و سوره فلق و سوره ناس را بخوانید.

-------

این هم دعایی است که پیامبر خدا(ص) آن را دعای امام سجاد(ع) معرفی کرده است و هر کس آن را بخواند در قیامت با امام سجاد(ع) محشور می‌‌شود و پیشوای او در بهشت خواهد بود:

«یَا دَائِمُ یَا دَیْمُومُ یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا کَاشِفَ الْغَمِّ وَ یَا فَارِجَ الْهَمِّ وَ یَا بَاعِثَ الرُّسُلِ وَ یَا صَادِقَ الْوَعْدِ».

عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ‏1: 60.


در پایان توصیه می کنم این مطلب را نیز بخوانید تا بدانید منشأ اشتباه فهمیدن کلام پیامبر خدا(ص) چه بوده است:

حدیث پیامبر در مورد نحسی ماه صفر

 


 



comment گل نوشته شما ()