سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

احادیث هفته بیست ویکم
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۸:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳ فروردین ۱۳۸۸
 

عنوان احادیثی که این هفته تقدیم دوستان عزیز می‌شود از این قرار است:

  • عذاب دست دادن و شوخی با زن نامحرم
  • غیبت کردن و آثار آن
  • علت مستجاب نشدن دعا

خداوند به ما توفیق معرفت و عمل به دستوراتش عنایت فرماید.آمین


عذاب دست دادن و شوخی با زن نامحرم

مَنْ صَافَحَ امْرَأَةً حَرَاماً جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَى النَّارِ وَ مَنْ فَاکَهَ امْرَأَةً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَةٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار[١]؛

هر کس با زن نامحرمى دست بدهد؛ روز قیامت با دست غلّ شده به گردن، محشور شود، سپس امر می‌شود او را در آتش ببرند.

و هر کس با زنى نامحرم شوخى و عشقبازى کند، در مقابل هر کلمه‏اى که با او در دنیا گفتگو کرده، هزار سال او را در آتش جهنم زندانى می‌کنند.

 

غیبت کردن و آثار آن

قَالَ الصَّادِقُ(ع) الْغِیبَةُ حَرَامٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِم... وَ الْغِیبَةُ تَأْکُلُ الْحَسَنَاتِ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب... وَ أَصْلُ الْغِیبَةِ یَتَنَوَّعُ بِعَشَرَةِ أَنْوَاعٍ شِفَاءِ غَیْظٍ وَ مَسَاعَدَةِ قَوْمٍ وَ تُهْمَةٍ وَ تَصْدِیقِ خَبَرٍ بِلَا کَشْفِهِ وَ سُوءِ ظَنٍّ وَ حَسَدٍ وَ سُخْرِیَّةٍ وَ تَعَجُّبٍ وَ تَبَرُّمٍ وَ تَزَیُّنٍ فَإِنْ أَرَدْتَ السَّلَامَةَ فَاذْکُرِ الْخَالِقَ لَا الْمَخْلُوقَ فَیَصِیرَ لَکَ مَکَانَ الْغِیبَةِ عِبْرَةً وَ مَکَانَ الْإِثْمِ ثَوَاباً[٢]؛

غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است و غیبت گناهی است که مانند آتشی که هیزم را می‏‌‌سوزاند کارهای ثواب و خیر را از میان می‌‌‏برد.

ریشه‌‌‏های غیبت ده چیز است:

١-   فرو نشاندن خشم و غضب

٢-   کمک و یاری مردم(همرنگ جماعت شدن)

٣-   قبول چیزی بدون تحقیق

۴-   تهمت و افترا زدن

۵-   بدگمانی و سوء ظن

۶-   رشک و حسد بردن

٧-   مسخره کردن و استهزاء

٨-   شگفتی و تعجب

٩-   آزردگی و رنجیدگی خاطر

١٠- خودنمایی و آراسته نشان دادن خود.

 

علت مستجاب نشدن دعا

دَخَلَ إِبْرَاهِیمُ بْنُ أَدْهَمَ الْبَصْرَةَ فَاجْتَمَعَ النَّاسُ إِلَیْهِ وَ قَالُوا یَا أَبَا إِسْحَاقَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» وَ نَحْنُ نَدْعُو فَلَا یُسْتَجَابُ لَنَا؟

قَالَ یَا أَهْلَ الْبَصْرَةِ، لِأَنَّ قُلُوبَکُمْ قَدْ صَارَتْ فِی عَشَرَةٍ: أَوَّلُهَا عَرَفْتُمُ اللَّهَ فَلَمْ تُؤَدُّوا حَقَّهُ. الثَّانِی قَرَأْتُمْ کِتَابَ اللَّهِ فَلَمْ تَعْمَلُوا بِهِ. الثَّالِثُ قُلْتُمْ نُحِبُّ رَسُولَ اللَّهِ وَ تَرَکْتُمُ سُنَّتَهُ. الرَّابِعُ قُلْتُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ لَنَا عَدُوٌّ فَوَافَقْتُمُوهُ. الْخَامِسُ قُلْتُمْ نُحِبُّ الْجَنَّةَ وَ لَمْ تَعْمَلُوا لَهَا. السَّادِسُ قُلْتُمْ إِنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ لَمْ تَتَهَیَّئُوا لَهُ. السَّابِعُ انْتَبَهْتُمْ مِنَ النَّوْمِ فَاشْتَغَلْتُمْ بِاغْتِیَابِ إِخْوَانِکُمْ. الثَّامِنُ أَکَلْتُمْ نِعْمَةَ اللَّهِ فَلَمْ تُؤَدُّوا شُکْرَهَا. التَّاسِعُ قُلْتُمْ نَخَافُ مِنَ النَّارِ وَ لَمْ تَهْرَبُوا مِنْهَا. الْعَاشِرُ دَفَنْتُمْ مَوْتَاکُمْ فَلَمْ تَعْتَبِرُوا بِهِم‏[٣]؛

وقتى ابراهیم أدهم وارد بصره شد مردم در اطرافش اجتماع کردند و پرسیدند: خداوند مى‌‌‏فرماید: «مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم»، ولى چرا ما او را مى‌‌‏خوانیم، اما دعایمان مستجاب نمى‌‌‏گردد؟

ابراهیم گفت: اى مردم بصره! ده چیز در دلهاى شما راه پیدا کرده که مانع استجابت دعایتان مى‌‌‏گردد:

١-    خدا را شناخته‌‌‏اید، اما حقّ او را ادا نمى‌‌‏کنید(و اوامرش را اطاعت و از نواهیش دورى نمى‌‌‏کنید).

٢-    قرآن مى‌‌‏خوانید، اما به مضامین آن عمل نمى‌‌‌کنید.

٣-    مى‌‌‏گویید: پیامبر اسلام(ص) را دوست دارید، اما سنّت او را رها کرده‏‌‌اید.

۴-    مى‌‌‏گویید شیطان دشمن ماست، ولى از او پیروى مى‌‌‏کنید.

۵-    بهشت را دوست دارید، اما برایش عمل نمى‌‌‏کنید.

۶-    موت را حقّ مى‌‌‏دانید، اما خود را برایش مهیّا نمى‌‌‏سازید.

٧-    هنگامى که از خواب برمى‌‌‏خیزید(بجاى اطاعت خدا) به غیبت مردم مى‏‌‌پردازید.

٨-    نعمت خدا را مى‌‌‏خورید، اما شکرش را به جاى نمى‌‌‏آورید.

٩-    مى‌‌‏گویید: از آتش دوزخ مى‌‌‏ترسیم، ولى از آن نمى‌‌‏گریزید.

١٠-    مرده‌‌‏هایتان را دفن مى‌‌‏کنید، اما از ایشان عبرت نمى‌‌‏گیرید.



[١]- ثواب الاعمال: 283.

[٢]- مستدرک الوسائل 9: 117.

[٣]- ارشاد القلوب 1: 196(قابل ذکر است که این شرائط به صورت پراکنده در فرمایشات ائمه معصومین(ع) نیز موجود است).


 



comment گل نوشته شما ()