سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

چرا حضرت زهرا(س) شبانه دفن شد؟
نویسنده : عبدالله حق دوست - ساعت ۸:۱٥ ‎ب.ظ روز ٧ اردیبهشت ۱۳۸٩
 

یکی از سؤالات بسیار ساده و البته ویرانگر اعتقادات مخالفین تشیّع، این است که مگر قبر دختر پیامبر(ص) در مدینه نیست؟ جای آن کجاست؟!!!

و در ادامه، این سؤالات، بنیان مذاهب ساختگی را بیشتر ویران می‌کند:

اگر قبرش مخفی است، علّت آن چیست؟

چرا شبانه و مخفیانه تشییع شد؟

چرا صحابه‌ی معلوم الحال، در تشییع جنازه او نبودند؟!!

و . . .!!!


طرح شبهه:

برخی مى‌گویند علت اینکه حضرت فاطمه(س) را شبانه دفن کرده‌اند، بخاطر وصیت خود حضرت فاطمه(س) به أسماء بنت عمیس، همسر ابوبکر بود که نمى‌خواسته اندازه‌ی جسدش را نامحرم ببیند!!!

نقد و بررسی:

آیا راه دیگری برای پنهان کردن اندازه‌ی بدن نیست؟؟!!! همچون پوشاندن بدن با پارچه، یا تابوت بزرگتر، یا ...!!

آری؛ دلیل این مطلب، چیز دیگریست؛

دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان، اینها اسرارى است که در درون خود پیامهایی دارند.

درست است که فاطمه(س) این چنین خواست و اینگونه وصیت کرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده، که زهرا(س) وصیت تاریخی‌اش را با این درخواست‌ها به پایان مى‌برد؟!!

مگر نه این است که خشم و ناراحتی‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار مى‌کند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاههاى تیز بین مورّخان و آیندگان مى‌گذارد تا بپرسند:

چرا قبر فاطمه(س) پنهان است؟

چرا دختر پیامبر(ص) شبانه و پنهانى دفن شد؟

چرا علی(ع) بدون اطلاع ابوبکر و عمر بر وى نماز خواند؟

و . . .؟!!!

آیا کسى که جانشین پیامبر(ص) بود(آنگونه که خود ادعا کرده‌اند!) شایستگى نماز خواندن بر دختر پیامبر(ص) را نداشت؟

آری!

فاطمه(س) وصیت کرد که او را شبانه دفن نموده و هیچیک از کسانى را که بر وى ستم کرده‌اند، خبر نکنند.

این بهترین سند براى شیعه است تا ثابت کند که صدیقه‌ی شهیده(س)، مظلوم از دنیا رفته و از افرادى که بر وى ستم کرده‌اند، هرگز راضى نشده است.

روایات فراوانى در کتابهاى شیعه و سنى بر این مطلب دلالت دارد که به اختصار چند روایت را ذکر مى‌کنیم:

 

دفن شبانه، در روایات اهل سنت:

محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد:

«وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی(صلى‌الله‌علیه‌وسلم) سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها»؛

فاطمه زهرا(س)، شش ماه پس از رسول خدا(ص) زنده بود، زمانى که از دنیا رفت، شوهرش علی(ع) او را شبانه دفن کرد و ابوبکر را خبر نکرد.

آدرس: البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله(متوفی256ه)، صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، کتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

 

ابن قتیبه دینورى در تأویل مختلف الحدیث مى‌نویسد:

«وقد طالبت فاطمة(رضی الله عنها) أبا بکر رضی الله عنه بمیراث أبیها رسول الله(صلى الله علیه وسلم) فلما لم یعطها إیاه حلفت لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلا لئلا یحضرها فدفنت لیلا»؛

فاطمه(س) از ابوبکر میراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذیرفت، قسم خورد که دیگر با او (ابو بکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود.

آدرس: الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفای276هـ)، تأویل مختلف الحدیث، ج 1، ص 300، تحقیق: محمد زهری النجار، ناشر: دار الجیل، بیروت، 1393هـ، 1972م.

 

عبد الرزاق صنعانى مى‌نویسد:

«عن بن جریج وعمرو بن دینار أن حسن بن محمد أخبره أن فاطمة بنت النبی صلى الله علیه وسلم دفنت باللیل قال فرَّ بِهَا علی من أبی بکر أن یصلی علیها کان بینهما شیء»؛

فاطمه(س) دختر پیامبر(ص) شبانه به خاک سپرده شد، تا ابوبکر بر وى نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود.

و در ادامه نیز مى‌گوید:

«عبد الرزاق عن بن عیینة عن عمرو بن دینار عن حسن بن محمد مثله الا أنه قال أوصته بذلک»؛

از حسن بن محمد بن نیز همانند این روایت نقل شده است؛ مگر این که در این روایت قید شده است که خود فاطمه(س) این چنین وصیت کرده بود.

آدرس: الصنعانی، أبو بکر عبد الرزاق بن همام (متوفای211هـ)، المصنف، ج 3، ص 521، حدیث شماره 6554 و حدیث شماره: 6555، تحقیق حبیب الرحمن الأعظمی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1403هـ.

 

و ابن بطال در شرح صحیح بخارى مى‌نویسد:

«أجاز أکثر العلماء الدفن باللیل... ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة لیلاً، فَرَّ بِهَا من أبى بکر أن یصلى علیها، کان بینهما شىء»؛

اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند. علی بن ابوطالب(ع)، همسرش فاطمه(س) را شبانه دفن کرد تا ابوبکر به او نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود.

آدرس: إبن بطال البکری القرطبی، أبو الحسن علی بن خلف بن عبد الملک (متوفای449هـ)، شرح صحیح البخاری، ج 3، ص 325، تحقیق: أبو تمیم یاسر بن إبراهیم، ناشر: مکتبة الرشد - السعودیة / الریاض، الطبعة: الثانیة، 1423هـ - 2003م.

 

ابن أبی‌الحدید به نقل از جاحظ(متوفاى 255) مى‌نویسد:

«وظهرت الشکیة، واشتدت الموجدة، وقد بلغ ذلک من فاطمة(علیهاالسلام) أنها أوصت أن لا یصلی علیها أبوبکر»؛

شکایت و ناراحتى فاطمه(س) از دست غاصبین به حدى رسید که وصیت کرد ابوبکر بر وى نماز نخواند.

آدرس: إبن أبی الحدید المدائنی المعتزلی، أبو حامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفای655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 157، تحقیق محمد عبد الکریم النمری، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.

و در جاى دیگر مى‌نویسد:

«وأما إخفاء القبر، وکتمان الموت، وعدم الصلاة، وکل ما ذکره المرتضى فیه، فهو الذی یظهر ویقوی عندی، لأن الروایات به أکثر وأصح من غیرها، وکذلک القول فی موجدتها وغضبها»؛

مخفى کردن مرگ فاطمه (سلام الله علیها) و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبکر و عمر و هر آن چه که سید مرتضى گفته است، مورد تأیید و قبول من است؛‌ زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح‌تر و بیشتر است و همچنین ناراحتى و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشترى دارد.

آدرس: شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170.

 

دفن شبانه در روایات شیعه:

هر چند که سبب وصیت صدیقه‌ی طاهره(س) در میان شیعیان، مشخص و إجماعى است؛ اما در عین حال به یک روایت و سخن اشاره مى‌کنیم.

مرحوم شیخ صدوق(ره) درباره علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نویسد:

«عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام) بِاللَّیْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]»؛

علی بن ابوحمزه از امام صادق(ع) پرسید: چرا فاطمه(س) را شب دفن کردند نه روز؟ فرمود: فاطمه(س) وصیت کرده بود تا در شب وى را دفن کنند تا ابوبکر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند.

آدرس: الصدوق، أبو جعفر محمد بن علی بن الحسین (متوفای381هـ)، علل الشرایع، ج‏1، ص185، تحقیق: تقدیم: السید محمد صادق بحر العلوم، ناشر: منشورات المکتبة الحیدریة ومطبعتها - النجف الأشرف، 1385 - 1966 م .

 

مرحوم صاحب مدارک(رض) مى‌گوید:

«إنّ سبب خفاء قبرها(علیهاالسلام) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها(علیهاالسلام) أوصت إلى أمیرالمؤمنین(ع) أن یدفنها لیلا لئلا یصلی علیها من آذاها ومنعها میراثها من أبیها(صلى الله علیه وآله وسلم)»؛

علت مخفى بودن محل دفن فاطمه(س) آنگونه که مخالف و موافق نقل کرده‌اند این است که آن حضرت به امیرمؤمنان(ع) سفارش کرد تا او را شبانه دفن کند تا آنان که او را اذیت کرده‌ و از ارث پدرش محروم کرده بودند بر وى نماز نخوانند.

آدرس: الموسوی العاملی، السید محمد بن علی (متوفای1009هـ)، مدارک الأحکام فی شرح شرائع الاسلام، ج 8، ص279، نشر و تحقیق مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، الطبعة: الأولی، 1410هـ.

 

نتیجه:

با توجه به مدارک موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه حضرت فاطمه(س)؛ وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار، خشم خود را از غاصبان خلافت، جاودانه ساخت.

 

منبع: سایت ولیعصر(عج)[با اندکی تصرف و تغییر]


 



comment گل نوشته شما ()