سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

فواید زیارت قبور ائمه(ع) و دیگران‏
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۸:۱٥ ‎ب.ظ روز ٢۳ دی ۱۳۸٩
 

پرسش: آیا زیارت قبور ائمه(ع) و دیگران «بدعت» نیست؟

این زیارت‌‌‏ها چه فایده‏اى دارد؟

پاسخ این سؤال را در ادامه مطلب بخوانید...


پاسخ:

«بدعت»؛ به عمل و دستورى گفته مى‌‌‏شود که از جانب خدا یا رسولش و اهل‏بیت چیزى درباره آن نیامده باشد.

لیکن رفتن به زیارت قبور، مخصوصاً زیارت امام حسین(علیه السلام) را در کتب معتبر اهل سنت نیز مى‌‌‏توان یافت.

براى مثال در کتب اهل سنت آمده است که: «روزى رسول الله(ص) در خانه عایشه تشریف داشتند که حسین(ع) وارد شد. پیغمبر او را در آغوش کشید و بسیار بوسید و بویید. عایشه سؤال کرد: چرا اینقدر به حسین محبت می‌‌‌کنی؟!! حضرت فرمود: مگر نمى‌‏دانى او پاره جگر من و ریحانه من است.

سپس حضرت گریست و فرمود: جاى نیزه‌‏ها و شمشیرها را مى‌‏بوسم که بنى‌‏امیه بر حسینم خواهند زد.

سپس ادامه داد: او را با لب تشنه مى‌‌‏کشند و شفاعت من هرگز به آن‌‏ها نمى‌‌‏رسد. خوشا به حال کسى که بعد از شهادت حسینم، او را زیارت کند. عایشه پرسید: اجر زائر حسین چقدر است؟ حضرت فرمود: یک حجّ من. عایشه تعجب کرد و این سؤال را چندین بار پرسید و هر بار رسول ‏الله(ص) ثواب زیارت حسین را زیادتر گفت. تا این که فرمود: ثواب زیارت حسین(ع) برابر نود حج و نود عمره‌ی من است که در نامه عمل زائر نوشته مى‌‌‏شود.»(1)

البته این کار در اهل سنت و سایر فرق هم وجود دارد؛

مثلًا زیارت قبر شیخ عبدالقادر گیلانى و امام ابوحنیفه در بغداد، یا خواجه نظام الدین در هند، یا شیخ اکبر مقبل الدین در مصر، از نظر آن‌‏ها جائز و ثواب دارد و جماعتى از اهل سنت مى‌‌‏روند و زیارت مى‌‌‏کنند و هیچ روایتى هم از پیامبر(ص) در شأن آن‌‏ها نرسیده است.

از طرفى قبور اولیاء خدا و ائمه معصومین(ع) محل تقرب به خداست، محل عبادت خداوند است. در حرم پیامبر(صلى الله علیه و آله) خداوند را عبادت مى‌‌‏کنیم، پیامبر را عبادت نمى‌‌‏کنیم، بلکه پیامبر را زیارت مى‌‌‏کنیم و با زیارت پیامبر از ایشان مى‌‌‏خواهیم نزد خداوند براى ما شفاعت و طلب آمرزش کند؛ طبق آیه شریفه: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّاباً رَحِیماً»(2). لذا این کار مورد تأیید خداوند است.

امیرالمؤمنین(ع) که در آیه شریفه مباهله، نفس پیامبر محسوب مى‏‌شود و اهل‏بیت معصومین(ع) از این قاعده مستثنى نیستند.

دختر گرامى پیامبر؛ حضرت زهرا(علیهماالسلام) به زیارت حمزه(ع) و بعد به زیارت پیامبر(ص) مى‌‌‏رفتند. حضرت امیرالمؤمنین(ع) به زیارت قبر حضرت زهرا(س) مى‌‌‏رفتند. پیامبر خدا به زیارت قبور بقیع مى‌‌‏رفتند و در اول هر سال به زیارت شهداى أحد مى‌‌‏رفتند.

 

سیره صحابه در زیارت اهل قبور

سیره صحابه و علماى اهل سنت نیز بر همین منوال بوده است که بعضى از موارد آن عبارتند از:

1. ابو على خلال، شیخ حنابله مى‌‌‌گوید: هر گاه به مشکلى برخورد مى‌‏کنم قبر موسى بن جعفر(ع) را زیارت مى‌‏کنم و به ایشان متوسّل مى‌‏شوم و خداوند مشکل مرا آسان مى‌‌‏کند.(3)

2. قسطلانى مى‌‏گوید: شایسته است که زائر در کنار قبر پیامبر زیاد دعا و استغاثه کند، متوسل شود، طلب شفاعت کند و بى‌‏تابى کند و سزاوار است که خداوند شفاعت پیامبر را در حق او بپذیرد.(4)

3. ابن خزیمه، استاد «بُخَارِى»(از بزرگان اهل سنّت) و «مُسلِم»(یکی دیگر از بزرگان اهل سنّت) و به اصطلاح؛ «شیخ الاسلام» است، شاگردى دارد بنام محمد بن مومل، که مى‌‌‏گوید به همراه استادم(ابن خزیمه) و جمعى به زیارت قبر على بن موسى الرضا(ع) در طوس رفتیم. استادم چنان در مقابل بقعه‌‌‌ی متبرکه تعظیم و تواضع کرد که همگى در شگفت ماندیم.(5)

4. محمد بن ادریس شافعى به قبر ابوحنیفه، و احمد بن حنبل به قبر شافعى متوسل مى‌‌‏شدند.(6)

5. در سنن الکبرى، از پیامبر(ص) روایت کرده که فرموده: «مَن زَارَ قَبرِی وَجَبَت لَهُ شَفَاعَتِی»؛ هر که قبر مرا زیارت کند شفاعت من بر او واجب مى‌‌‏شود.(7)

6. أم سلمة از پیامبر(ص) نقل مى‌‌‏کند کسى که مرا بعد از وفات زیارت کند مانند کسى است که در حیاتم با من مصاحبت داشته و کسى که اهل بیت مرا زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کرده است.

7. انس بن مالک روایت مى‌‌‏کند پیامبر(ص) فرمود کسى که مرا بعد از وفات زیارت کند، مانند این است که در حال حیات زیارت کرده و هر کس بتواند مرا زیارت کند و نکند هیچ عذرى ندارد.(8)

8. علامه امینى در کتاب شریف «الغدیر»، 22 حدیث متواتر مشابه حدیث مذکور از کتب معتبر اهل سنت نقل کرده و 42 کلام از ائمه اهل سنت در تأکید استحباب زیارت قبر پیامبر مى‌‌‏آورد و متون زیارت را نقل مى‌‌‏فرماید.(9)

9. «فاکهى» در حسن الأدب و «غزالى» در إحیاء علوم الدین، براى ائمه‌‌ی بقیع، زیارت‌‌‏نامه‏هایى نقل کرده‌‏اند.(10)

10. براى شهداء أحد، زیاراتى را مستحب دانسته‌‏اند، بویژه زیارتی را برای حضرت حمزه(ع) از طریق صحابه نقل کرده‏‌اند.(11)

و نظایر آن‏‌ها که کتب زیادى در خصوص آن نوشته شده است.

به طور خلاصه مى‏‌‌توان به بعضى از فوائد زیارت مشاهد مشرفه چنین اشاره کرد:

1. زائر با این کار از سنت الهى سلام و صلوات بر بندگان مقرب تبعیت مى‌‌‏کند، سلام و صلوات خدا بر انبیاء و صالحان در قرآن فراوان است.

2. تشکر از صاحب رسالت و عمل به آیه‌‌ی «مودت ذى القربى» است.(12)

3. قدرشناسى از حاملان علوم نبوى است که آن‏‌ها را بر مسلمان‏‌ها رسانده‌‌اند.

4. با اظهار إرادت به مقربان خداوند، به خداوند تقرب مى‌‌‌جوید.

 

پی نوشتها:

1) کامل الزیارات، باب 22، ص 67؛ بحارالانوار44: 260، امالى شیخ: 66.

2) نساء: 64، اگر آن‏‌ها (با گناه) به خود ستم کردند (آنگاه) نزد تو آمدند و درخواست استغفار و آمرزش از درگاه خداوند کردند و پیامبر براى آن‏‌ها طلب آمرزش کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می‌‌یابند.

3) تاریخ بغداد1: 120.

4) المواهب اللدنیه3: 417.

5) تهذیب التهذیب 7: 339.

6) مناقب ابى‏حنیفه2: 199.

7) سنن الکبرى 5: 245.

8) وفاء الوفاء4: 1346.

9) الغدیر، ج 5، زیارت مشاهد مشرفه.

10) حسن الادب: 83؛ احیاء العلوم1: 232.

11) رحله ابن جبیر: 153؛ حسن الادب: 83؛ وفاء الوفا؛ مراقى الفلاح: 152.

12) «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏»(شوری:23)؛ بگو: «به ازاى آن [رسالت‏] پاداشى از شما خواستار نیستم، مگر دوستى درباره خویشاوندان».


 



comment گل نوشته شما ()