سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

بوسیدن ضریح ائمه و خواندن نماز زیارت در حرم امامان‏
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۱۱:۱٥ ‎ب.ظ روز ٢٥ فروردین ۱۳٩٠
 

آیا خواندن نماز زیارت در حرم امامان، پرستیدن آنهاست؟

آیا بوسیدن ضریح و قبور ائمه و امامزادگان، مرده‌‌‌پرستى و شرک نمى‌‌‏باشد؟

در ادامه مطلب، پاسخ این سؤالات را بخوانید.


آیا خواندن نماز زیارت در حرم امامان، یا بوسیدن ضریح و قبور ائمه، سزاوار یک موحد مسلمان است و اینگونه اعمال، مرده‌‌پرستى و شرک نمى‌‌‏باشد؟

 

پاسخ:

با پرسش چند سؤال که پاسخ روشنى دارند به تشریح و پاسخگویى سؤال فوق خواهیم پرداخت.

آیا به هنگام عیادت بیماران یا ملاقات زندانیان، بردن هدیه‌‌‏اى چون کتاب، دسته گل، میوه و یا چند کمپوت کار ناپسندى است؟

آیه به هنگام دیدار دوست، بردن هدیه‌‌‏اى هر چند کوچک، کار زشتى بوده و نشانه‌‌‏اى از شرک در آن است؟

آیا در هنگام ملاقات و دیدار یکى از عزیزانى که مدتى است او را ندیده‌‌‏اید، روبوسى و مصافحه، نشانه پرستش آن فرد مى‌‌‏باشد و کار زشت و ناپسندى است؟

در کتب اخبار و روایات، بابى تحت عنوان «ثواب هدیه دادن به مؤمن» وجود دارد و رسول گرامى اسلام(ص) هم بر آن سفارش نموده‌‌‏اند.

بنابراین زمانى که شخصى به دیدار و ملاقات کسى مى‌‌‏رود، هدیه بردن او نشانه‌‌‏اى از انسانیت اوست و از نظر اسلام نیز مستحب مؤکّد است.

حال هنگامى که به دیدار یکى از دوستان یا بستگان متوفاى خود مى‏‌‌روید، چه هدیه‌‌‏اى مى‌‌‏توان برایش برد؟ آیا مى‌‌‏توان باز همان گل، کتاب، کمپوت و میوه را براى او برد؟ یا این‏که با قرآن خواندن، صلوات فرستادن، دعا کردن، ذکر و نماز خواندن و ... برایش خیرات مى‌‌‏فرستید؟

به دلیل آشکار و واضح بودن پاسخ این سؤال، توصیه شده است تا براى ارواح والدین و مؤمنین، نماز هدیه نمایید. نماز هدیه باید دقیقاً ویژگى بقیه نمازهاى یومیه را داشته باشد و عیناً مانند آن‌‌‏ها باشد، یعنى هم «قربه الى الله» و هم «رو به قبله» باشد.

اکنون خواندن چنین نماز هدیه‌‌‏اى با شرایط فوق، چه نشانه‌‌‏اى از شرک در آن است؟!

بر این اساس است که پیشوایان دینى تأکید نموده‏‌‌اند که زائرین پس از زیارت ائمه، دو رکعت نماز «قربه الى الله» خوانده و ثوابش را نثار روح آن‌‏ها نمایند.

به دنبال علاقه‌‌ی وافر شیعیان به امیرالمؤمنین على(ع) طبیعى است اگر شیعه بخواهد نسبت به کسى شرک ورزد و یا درباره او غلو نماید لاجرم بایستى این کار را براى أمیرالمؤمنین على(علیه‌‌السلام) از همه بیشتر و شدیدتر انجام دهد. بنابراین پس از بررسى آداب زیارت آن امام، چنانچه آثار شرک در زیارت‌‌‏نامه امام ‏على(ع) وجود نداشته باشد، منطقى است که در زیارت‌‌نامه بقیه ائمه که اولاد او مى‏باشند نیز آثار شرک وجود نداشته باشد.

در آداب زیارت ایشان آمده است:

چون به خندق کوفه رسیدى بگو «الله أکبر أهل الکبریاء و المجد و العظمة الله أکبر أهل التکبیر و التقدیس...» و چون به دروازه نجف رسیدى بگو «الْحَمْدُ للهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللهُ ...» و چون به در ورودى صحن مطهر رسیدى بخوان «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ...» و وقتى که به بقعه مبارکه رسیدى بخوان «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ ...».

سپس زیارت‌‏هاى گوناگون دیگرى که شامل سلام بر پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است را بخواند.

پس از إتمام زیارت نامه، دو رکعت نماز به عنوان هدیه براى آن امام بخواند. نماز هم باید با همان ویژگى فوق و با نیت تقرب به خدا و رو به قبله باشد. پس از فراغت از نماز و در تعقیبات نماز، این دعا را باید بخواند «پروردگارا دو رکعت نماز به سوى سید و مولاى خود، ولى تو و برادر رسول تو، امیرالمؤمنین على ابن ابى‏‌‌طالب(ع) هدیه نمودم ...».(1)

تا آنجا که می‌‌گویند: خدایا براى تو نماز و رکوع و سجده کردم زیرا براى غیر تو نماز و رکوع و سجود جائز نیست که خدائى غیر از تو نیست ...

آیا زیارت‌‌‏نامه‏اى که از آغاز تا فرجامش؛ ذکر است و حمد و ستایش خدا و وحدانیت حق و شهادت به رسالت محمد(صلى الله علیه و آله)، اگر على(ع) را عبد صالح خدا بخواند، شرک است؟!

باید گفت نه تنها شرک نیست که توحید محض است.

 

اما درباره بوسیدن ضریح و قبور ائمه که بسیارى از مخالفان شیعه آن را حمل بر سجده مى‏‌کنند

باید گفت:

أولاً «اعمال هر کسى در گرو نیت او مى‌‌‏باشد»(2).

ثانیاً بوسیدن ضریح و قبور ائمه(ع) به قصد سجده‌‌ی بر آن‏‌ها نیست، بلکه براى اظهار شدت و کثرت علاقه و محبت به آن‌‌‏ها است. بنابراین، این کار به منزله تکریم و تعظیم آنهاست و هیچ شیعه‌‌‏اى به قصد و نیت خدا بودن یا شریک براى خدا قرار دادن، هرگز این چنین بر روى خاک نمى‌‌‏افتد(3).

اگر اینگونه اعمال شرک و کفر مى‌‌‏بود پیامبران گذشته چنین کارهایى را انجام نمى‌‌‏دادند.

همانطور که مى‌‌‏دانید قبلًا در زمان حضرت یوسف و یعقوب(علیهماالسلام) که هر دو پیامبر الهى بوده‌‌‏اند، اینگونه کارها انجام مى‌‌‏شده است.

قرآن مجید مى‌‌‏فرماید: «وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً وَ قالَ یا أَبَتِ هذا تَأْوِیلُ رُءْیاىَ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَها رَبِّی حَقًّا»(4)؛ پدر و مادر را بر تخت نشاندند و آنگاه به خاک افتادند و او را سجده نمودند.

در آن هنگام یوسف به پدرش گفت: این تعبیر خوابى است که قبلًا دیده‏‌‌ام و پروردگار آن خواب(5) را محقق گردانید(6)». در مقابل این عمل نه حضرت یوسف و نه پدرشان حضرت یعقوب آن‏‌‌ها را منع نکرده‌‌‏اند.

سجده روى خاک یا تربت حضرت سیدالشهدا(علیه‌‌السلام) سجده براى خداست نه سجده به خاک، همانند سجده فرشتگان به آدم که اطاعت خداوند و انجام فرامین او بود، نه آنکه آدم در برابر خدا قرار گرفته و به جاى خداوند به او سجده شود.

آیا مى‌‌‏توان گفت که آن دو پیامبر الهى و نیز ملائکه مشرک بوده‌‌‏اند و فقط ابلیس موحد بوده است؟

سجده بر آدم به نص صریح قرآن، توحید محض و به فرمان الهى بوده است.

 

اما درباره بوسیدن و لمس کردن در و دیوار و ضریح معصومین و امام زاده‏ها و اشیاى متعلق به آنان

باید گفت:

این کار نه تنها بدعت و حرام نیست بلکه به دلیل متبرک بودن آن‏‌ها ریشه در رفتار پیامبران پیشین نیز دارد.

در قرآن مجید آمده است که وقتى حضرت یوسف خود را به برادرانش معرفى نمود و آن‏‌ها را مورد عفو و بخشش قرار داد، به آن‌‌‏ها گفت: «إذْهَبُواْ بِقَمِیصِى هَذَا فالقُوهُ عَلَى وَجْهِ أبِى یَأتِ بَصِیراً»؛ پیراهنم را با خود نزد پدرم ببرید و بر صورتش افکنید تا دیدگانش بینا گردد»(6).

سپس در جاى دیگرى از همین سوره آمده است: «فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِیرُ أَلْقاهُ عَلى‏ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً»(7)؛ چون مژده دهنده نزد پدر آمد، پیراهن را بر صورت پدر افکند و یعقوب بینایى خود را بازیافت».

آیا مى‌‌‏توان رفتار این دو پیامبر الهى-یوسف صدیق که توصیه به مالیدن پیراهن بر چشمان پدرش نموده و یعقوب که آن کار را انجام داده است- را شرک به خدا و حرام دانست؟ آن هم داستانى که از زبان قرآن مجید نقل شده است؟!!

علاوه بر این، در صحیح بخارى از عبدالله بن عمر نقل شده است که: «پیامبر را در حالى دیدم که حجرالاسود را لمس مى‌‌‏کرد و مى‌‌‏بوسید»(8).

بر همین مبناست که کلیه مسلمین جهان به هنگام زیارت خانه خدا، براى لمس کردن و بوسیدن حجرالاسود مدتها به صف مى‌‌‏ایستند.

حال که بوسیدن سنگ حجرالاسود و لمس کردن پیراهن یوسف و مالیدن بر چشم مجاز مى‌‌‏باشد، بدیهى است که مى‌‌توان در و دیوار و ضریح امامان را لمس نمود و بوسید، زیرا تفاوتى بین أشیا(از جهت متبرک بودن آن‌‌ها) وجود ندارد؟!

باید توجه داشت بوسیدن قبور ائمه از روى «محبت» است نه از روى «عبودیت»، و آیا هرکسى را از روى محبت بوسیدند، عبادت کرده‌‌‏اند؟!! مثلاً آیا بوسیدن فرزند، بوسیدن عکس و یا وسائلى که یادگار فرزندى است که به مسافرت رفته و یا از دنیا رفته، شرک است.

احمد بن حنبل در مسند (ج6، ص76) و ابن شَبّه در تاریخ مدینه (ج1، ص90) از عایشه نقل مى‌‌‏کند: پیامبر رفتند و بازگشتند سؤال کردم کجا بودید؟ فرمود: به من امر شد به بقیع بروم براى آن‏‌‌ها دعا کنم و بر آن‌‌‏ها نماز بخوانم.

 

پی‌نوشت:

1) المزار، ص50؛ تاریخ بغداد، ج4، ص 468؛ شبهاى پیشاور، ص 246«اللّهم إنی صلیت هاتین الرکعتین هدیة منی إلى سیدی و مولای ولیک و أخی رسولک أمیرالمؤمنین و سید الوصیین علی بن أبی طالب صلوات الله علیه و على آله اللهمّ فصلّ على محمّد و آل محمّد و تقبّلها منّی و أجزنی على ذلک جزاء المحسنین، اللهمّ لک صلّیت و لک رکعت و لک سجدت وحدک لا شریک لک لأنّه لا تکون الصلاة و الرکوع و السجود إلّا لک لأنّک أنت الله لا إله إلّا أنت».

2) شرح سنن النسائى، ج 7، ص 242؛ فتح البارى، ج 1، ص 9« إنّما الأعمال بالنّیات».

3) هر چند شایسته نیست با چنین حالتى که مخصوص‏خداى متعال است در برابر و مقابل غیر خدا و بدون نیت قرار گیرد.

4) یوسف: 100.

5) در ابتداى همین سوره خبر مى‌‌‏دهد که یوسف به پدرش گفت: خواب دیده‌‌‏ام که آفتاب و ماه و یازده ‏ستاره مرا سجده مى‌‌‏کردند. حضرت یعقوب چنین تعبیر کرد که به زودى به مقام بزرگى خواهى رسید و پدر و مادر و یازده برادر تو را تعظیم خواهند کرد.

6) یوسف: 93.

7) یوسف:‌96.

8) مسند احمد، ج 1، صص 16 و 26؛ صحیح بخارى، ج 2، ص 160«رأیت رسول الله یستلمه و یقبّله».

 

منبع: «پاسخ به شبهات در شبهاى پیشاور»

 

آرشیو مطالب در مورد اهل سنت را در اینجا ببینید


 



comment گل نوشته شما ()