سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

احادیث هفته صد و بیست و ششم
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۱۱:٠٠ ‎ب.ظ روز ۸ اردیبهشت ۱۳٩٠
 

عنوان احادیثی که این هفته تقدیم دوستان عزیز می‌شود از این قرار است:

  • اثر زیارت امام رضا(ع) در سه موقع حسّاس
  • ویژگیهای زنا و زناکار
  • اقسام مردم با صفات حیوانی در بیان امام سجّاد(ع)

خداوند به ما توفیق معرفت، عبادت و عمل به دستوراتش عنایت فرماید. آمین


اثر زیارت امام رضا(ع) در سه موقع حسّاس

 قَالَ الرِّضَا(ع): «مَنْ زَارَنِی عَلَى بُعْدِ دَارِی وَ شُطُونِ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الْمِیزَان‏»؛[١]

امام رضا(ع) فرمودند: کسى که من را زیارت کند در حالى که خانه‏‌‌ام دور و مزارم بعید است، من روز قیامت در سه موقع به نزدش می‌آیم تا او را از ترس‏ها و هولهاى قیامت برهانم:

الف: هنگامى که نامه‏‌‌هاى اعمال افراد، به دست‏هاى راست و چپ داده مى‏‌‌شوند.

ب: هنگام عبور از پل صراط.

ج: هنگام نهادن اعمال در میزان.

 

ویژگیهای زنا و زناکار

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ: «لِلزَّانِی سِتُّ خِصَالٍ ثَلَاثٌ فِی الدُّنْیَا وَ ثَلَاثٌ فِی الْآخِرَةِ فَأَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیَا فَإِنَّهُ یَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ وَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یُعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الْآخِرَةِ فَسَخَطُ الرَّبِّ جَلَّ جَلَالُهُ وَ سُوءُ الْحِسَابِ وَ الْخُلُودُ فِی النَّار»؛[٢]

از امام صادق(ع) نقل کرده که فرمود: برای زناکار شش ویژگی است، سه تا در دنیا و سه تا در آخرت.

آن سه تا که در دنیاست این است: نور چهره را از میان مى‏‌‌برد و باعث فقر و تنگدستى مى‏‌شود و مرگ را زودتر مى‏‌‌کند.

و آن سه تا که در آخرت است عبارت است از: خشم و غضب پروردگار و سختى حساب و بازرسی و همیشه در آتش جهنم خواهد بود.

 

اقسام مردم با صفات حیوانی در بیان امام سجّاد(ع)

قَالَ عَلِیُّ بْنِ الْحُسَیْنِ(ع): «یَا زُرَارَةُ النَّاسُ فِی زَمَانِنَا عَلَى سِتِّ طَبَقَاتٍ أَسَدٍ وَ ذِئْبٍ وَ ثَعْلَبٍ وَ کَلْبٍ وَ خِنْزِیرٍ وَ شَاةٍ فَأَمَّا الْأَسَدُ فَمُلُوکُ الدُّنْیَا یُحِبُّ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ أَنْ یَغْلِبَ وَ لَا یُغْلَبَ وَ أَمَّا الذِّئْبُ فَتُجَّارُکُمْ یَذُمُّونَ إِذَا اشْتَرَوْا وَ یَمْدَحُونَ إِذَا بَاعُوا وَ أَمَّا الثَّعْلَبُ فَهَؤُلَاءِ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ بِأَدْیَانِهِمْ وَ لَا یَکُونُ فِی قُلُوبِهِمْ مَا یَصِفُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ أَمَّا الْکَلْبُ یَهِرُّ عَلَى النَّاسِ بِلِسَانِهِ وَ یُکْرِمُهُ النَّاسُ مِنْ شَرِّ لِسَانِهِ وَ أَمَّا الْخِنْزِیرُ فَهَؤُلَاءِ الْمُخَنَّثُونَ وَ أَشْبَاهُهُمْ لَا یُدْعَوْنَ إِلَى فَاحِشَةٍ إِلَّا أَجَابُوا وَ أَمَّا الشَّاةُ فَالْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ تُجَزُّ شُعُورُهُمْ وَ یُؤْکَلُ لُحُومُهُمْ وَ یُکْسَرُ عَظْمُهُمْ فَکَیْفَ تَصْنَعُ الشَّاةُ بَیْنَ أَسَدٍ وَ ذِئْبٍ وَ ثَعْلَبٍ وَ کَلْبٍ وَ خِنْزِیر»؛[٣]

امام زین العابدین(ع) فرمود: اى زرارة! مردم زمانه شش گروهند: شیر و گرگ و روباه و سگ و خوک و گوسفند.

اما شیر صفتان؛ حاکمان دنیا هستند که هر یک از آنها می‌خواهد که او بر دیگران پیروز گردد نه دیگران بر او،

و اما گرگ صفت؛ تاجران شما هستند که هنگام خرید، کالا را نکوهش کنند و هنگام فروش، از کالا ستایش نمایند،

و اما روباه صفتان؛ همین افراد عوام فریبند که از طریق دین، نان می‌خورند و در دل خود، آنچه را که به زبان توصیف می‌کند باور ندارند،

و اما سگ صفت؛ همان فردى است که با سخن گفتن خود هم چون سگ بر مردم پارس می‌کند و بخاطر نیش زبان، نزد مردم احترامی دارند،

و اما خوک صفت؛ همین نامردانی هستند که به هر کار زشتی فراخوانده شوند، می‌پذیرند،

و اما گوسفند صفتان؛ مؤمنانى هستند که پشمهایشان را می‌کنند و گوشتهایشان را می‌خورند و استخوان‏شان را مى‏‌شکنند،

و از گوسفندى که میان شیر و گرگ و روباه و سگ و خوک گرفتار شده است، چه کاری ساخته است؟



[١]. کامل الزیارات: ٣٠۴.

[٢]. خصال ١: ٣٢١.

[٣]. بحار الانوار ۶٧: ١٠.


 



comment گل نوشته شما ()