سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

آیا « آیه تطهیر » شامل زنان پیامبر هم می‌‌شود؟
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۸:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱٩ خرداد ۱۳٩۱
 

یکی از اختلافات مهم اعتقادی میان شیعه و اهل سنّت این است که شیعیان قائلند آیه تطهیر در قرآن، شامل زنان پیامبر نمی‌‌شود، بر خلاف اهل سنّت. در ادامه مطلب؛ دلیل شیعیان بر این مطلب را بخوانید.
همانند سؤالات قبلی که در این وبلاگ از اهل سنت پرسیده شد، خوشحال خواهیم شد که از برادران اهل سنت، جواب این مطالب را بدهد.


توضیح سؤال:

طبق آیات 32 و 33 و34 سوره احزاب که در رابطه با اهل بیت پیغمبر است سؤالی داشتم. در این آیات صحبت از زنان پیغمبر است و قرآن به آنها گوشزد می‌‌کند که آنها باید الگو باشند چرا که خداوند می‌‌خواهد پلیدی را از آنها پاک گرداند. با توجه به اینکه این آیه زمانی نازل گردیده که عایشه با پیغمبر زندگی می‌‌کرده و حضرت خدیجه وفات کرده بودند و با توجه به اینکه این آیه درباره زنان پیغمبر بوده، پس چرا زنان پیغمبر شامل أهل بیت نمی‌‌شوند. این در حالی است که در آن زمان حضرت زهرا و امام علی در خانه مستقلی با حسنین زندگی می‌‌کردند.

پس زمانی که این آیه نازل شده، قطعا شامل زنان پیغمبر نیز می‌‌شود. یعنی زنان پیغمبر هم معصوم هستند، چرا که زنان پیغمبر قطعا اهل بیت پیغمبر هستند. لطفا راجع به این مطلب توضیح کامل بدهید و لطفا با منابع معتبر جواب اینجانب را بدهید.

پاسخ:

1) در آیات یاد شده وقتی سخن از زنان پیامبر اکرم(ص) به میان آمده، ضمیر جمع مؤنث به کار رفته مانند:

مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ - وَ مَنْ یَقْنُتْ مِنْکُنَّ - لَسْتُنَّ - إِنِ اتَّقَیْتُنَّ - فَلا تَخْضَعْنَ وَ قَرْنَ - ‏ بُیُوتِکُنَّ و . . .

ولی وقتی به آیه تطهیر رسیده «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً»(سوره احزاب، آیه33)، ضمایر جمع مذکر به کار رفته مانند: لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ یُطَهِّرَکُمْ.

پس معلوم می‌‌شود مخاطب در آیه تطهیر غیر از مخاطب در آیات قبل و بعد از آیه تطهیر است.

2) زنان پیامبر گرامی‌‌(ص) متعدد بودند و در خانه‌‌های مختلف زندگی می‌‌‌کردند و لذا در آیه 32 جمله «وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُن‏» آمده است و اگر چنان که آیه تطهیر نیز شامل آنها می‌‌‌شد باید جمله «اهل البیوت» می‌‌‌آمد و حال آن که «اهل البیت» آمده است.

3) طبق روایت صحیح مسلم و غیره وقتی آیه تطهیر نازل شد، رسول اکرم(ص)؛ حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین را زیر کساء(عبای مخصوص خود) قرار داد و آیه شریفه را قرائت فرمود.

روایت صحیح مسلم:

«قَالَتْ عَائِشَةُ خَرَجَ النَّبِیُّ(صلّى الله علیه وسلّم) غَدَاةً وَعَلَیْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْر أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَیْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِیٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»؛ صحیح مسلم: 7 /130 ح 6414.

ترجمه: عایشه نقل مى‌‌‏کند که: صبحگاهى پیامبر(ص) بیرون آمد در حالى که بر او جامه‏‌‌اى از موى سیاه بود. پس حسن بن على آمد او را وارد آن کرد، سپس حسین آمد او را نیز وارد آن کرد، سپس فاطمه آمد او را نیز وارد آن کرد، سپس على آمد او را نیز وارد آن کرد، سپس[این آیه را تلاوت کرد و] فرمود: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً».

4) در صحیح مسلم آمده که از زید بن أرقم سؤال شد آیا به زنان پیامبر(ص) اهل بیت پیامبر گفته می‌‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: همسر یک مرد از اهل بیت او به حساب نمی‌‌آید، زیرا چه بسا زنی با مردی یک عمر زندگی می‌‌کند ولی در آخر عمر طلاق گرفته و به خانه پدرش رفته و جزء اهل بیت پدر محسوب می‌‌شود؛ «إنّ زید بن أرقم سئل عن المراد بأهل البیت هل هم النساء؟ قال: لا وأیم اللّه، إنّ المرأة تکون مع الرجل العصر من الدهر، ثمّ یطلّقها، فترجع إلى أبیها و قومها». صحیح مسلم: ج7، ص123،(رقم6381)، کتاب فضائل الصحابة، باب فضائل علی بن أبی طالب(ع).

5) هیچیک از زنان پیامبر(ص) ادعا نکرده‌‌اند که آیه تطهیر شامل ما نیز می‌‌شود، بلکه خلاف آن را نقل کرده‌‌اند.

مانند أمّ سلمه که می‌‌گوید پس از نزول آیه تطهیر و تکریم حضرت رسول گرامی؛ علی و فاطمه و حسن وحسین(علیهم السلام) را، من جلو رفته و از حضرت پرسیدم آیا من هم عضو اهل بیت هستم؟ حضرت پاسخ داد: تو آدم خوبی هستی ولی عضو اهل بیت نیستی، بلکه از همسران پیامبر هستی.

صحیح ترمذی: «عن أمّ سلمة، أنّ النبی صلى الله علیه وسلم جلل على الحسن والحسین وعلى وفاطمة کساء ثمّ قال: «اللهم هؤلاء أهل بیتى وحامّتی أذهب عنهم الرجس وطهّرهم تطهیراً». قالت أم سلمة: و أنا معهم یارسول الله؟ قال: إنّک على خیر. هذا حدیث حسن صحیح. وهو أحسن شئ روى فی هذا الباب». سنن الترمذی: ج5، ص361.

رواه الحاکم قائلا: هذا حدیث صحیح على شرط البخاری ولم یخرجاه. المستدرک: 2/ 416، 3/ 146. وقال بعد نقل روایة اخرى بعد ذلک: هذا حدیث صحیح على شرط مسلم ولم یخرجاه. المستدرک: 2/ 416.

وروى أیضاً عن عن عمر بن أبی سلمة قال: «لما نزلت هذه الآیة على النبی(صلى الله علیه وآله): «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» فی بیت أم سلمة، فدعا فاطمة وحسناً وحسیناً، فجللهم بکساء و علی خلف ظهره، فجلله بکساء، ثم قال: اللهم، هؤلاء أهل بیتی، فاذهب عنهم الرجس وطهرهم تطهیراً، قالت أم سلمة: وأنا معهم یا رسول الله؟ قال: أنت على مکانک وأنت إلى خیر». سنن الترمذی 5: 328. قال عنه الألبانی: صحیح. صحیح سنن الترمذی، الألبانی 3: 306 ح 3205.

در روایتی که سیوطی و طبرانی و احمد بن حنبل نقل کرده‌‌اند آمده که أم سلمه می‌‌گوید من جلو رفته و طرف کساء را گرفته تا داخل شوم، حضرت رسول گرامی‌‌(ص) کساء را از دست من گرفت و کشید و به من اجازه ورود به درون عباء را نداد:

 عن أمّ سلمة أنّها قالت: «فرفعت الکساء لأدخل معهم فجذبه من یدی وقال: إنّک على خیر». مسند أحمد: ج6، ص323، المعجم الکبیر للطبرانی ج3، ص53، الدر المنثور ج5، ص 198.

پس بنابراین اگر کسی بخواهد بگوید که زنان پیامبر نیز داخل اهل بیت هستند و آیه تطهیر آنان را نیز شامل می‌‌شود باید عبا را از دست پیامبر گرفته و به زور زنان حضرت را داخل آن نماید.

منبع: مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)


آرشیو مطالب در مورد اهل سنت را در اینجا ببینید


 



comment گل نوشته شما ()