سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

پاسخ شیخ بهایی(ره) به شعر یک سنّی
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۱٠:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱٤ شهریور ۱۳٩٢
 

در طول تاریخ پس از وقایع غصب حق أمیرالمؤمنین(ع) و ظلم به حضرت زهرا(س)، میان علما و شعرای شیعه و سنی بحث و مناظره‌‌ و مشاعره‌‌‌‌های فراوانی واقع شده است.

در ادامه مطلب، شعری که یکی از ناصبی‌ها در مورد برائت از خلفا سروده و جواب مرحوم شیخ بهائی(ره) به او را بخوانید.


ﺑﻪ ﺷﯿﺦ ﺑﻬﺎﯾﯽ(ﺭﻩ) ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺷﺨﺼﯽ ﻧﺎﺻﺒﯽﺩﺭ مورد ﺑﺮﺍﺋﺖ و بیزاری ﺍﺯ ﺧﻠﻔﺎ ﺷﻌﺮﯼ ﺳﺮﻭﺩﻩ است.

شعر آن ناصبی این است:

ﺃﻫﻮﻯ ﻋﻠﻴّﺎً ﺃﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﻻ *** ﺃﺭﺿﻰﺑﺴﺐّ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮٍﻭ ﻻ ﻋﻤﺮﺍ

ﻣﻦ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺍﻥ ﺍﻣﯿﺮالمؤﻣﻨﯿﻦﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﻪ سب و ﻟﻌﻦ أﺑوﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﻧﯿﺰ ﻧﯿﺴﺘﻢ

ﻭﻻ ﺃﻗﻮﻝ ﻭﺇﻥ ﻟﻢ ﻳﻌﻄﻴﺎ ﻓﺪﻛﺎً *** ﺑﻨﺖﺍﻟﻨﺒﻲ ﺭﺳﻮﻝ ﺍلله ﻗﺪ ﻛﻔﺮﺍ

ﻭ ﻗﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺘﻢ ﮐﻪﺍﮔﺮ ﻓﺪﮎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺧﺖ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ(ص) ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ، ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ

ﺍلله ﺃﻋﻠﻢ ﻣﺎﺫﺍ ﻳﺄﺗﻴﺎﻥ ﺑﻪِ *** ﻳﻮﻡﺍﻟﻘﻴﺎﻣﺔ ﻣﻦ ﻋﺬﺭٍ ﺇﺫﺍ ﺍﻋﺘﺬﺭﺍ

ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺘﺮ می‌‌داند ﮐﻪﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﭼﻪ ﻋﺬﺭﯼ ﻭ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻃﻠﺐ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﮐﻨﻨﺪ.

 

ﺷﯿﺦ ﺑﻬﺎﯾﯽ(ره) ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ:

ﻳﺎ ﺃﻳﻬﺎ ﺍﻟﻤﺪّﻋﻲ ﺣﺐَّ ﺍﻟﻮﺻﻲ ﻭﻟﻢ *** ﺗﺴﻤﺢ ﺑﺴﺐّ ﺃﺑﻲ ﺑﻜﺮٍ ﻭﻻ ﻋﻤﺮﺍ

ﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻣﺤﺒﺖ ﻭﺻﯽﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻟﻌﻦ ﺍﺑﯽ ﺑﮑﺮ ﻭ ﻋﻤﺮ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩﯼ

ﻛﺬِﺑﺖَ ﻭﺍلله ﻓﻲ ﺩﻋﻮﻯ ﻣﺤﺒَّﺘﻪِ *** ﺗﺒّﺖ ﻳﺪﺍﻙَ ﺳﺘﺼﻠﻰ ﻓﻲ ﻏﺪٍ ﺳﻘﺮﺍ

ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﺫﺍﺕ ﺣﻖ ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼﻣﺤﺒﺘﺖ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﻮﺩ، ﺩﺳﺘﺎﻧﺖ ﺑﺮﯾﺪﻩ ﺑﺎﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍ ﺟﺰﺍﯾﺖ ﺩﻭﺯﺥ ﺍﺳﺖ

ﻓﻜﻴﻒ ﺗﻬﻮﻯ ﺃﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻭﻗﺪ *** ﺍﺭﺍﻙَ ﻓﻲ ﺳﺐ ﻣﻦ ﻋﺎﺩﺍﻩ ﻣﻔﺘﻜﺮﺍ

ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻋﺎﺷﻖ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦﻫﺴﺘﯽ ﻭ ﺩﺭ لعن ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭ ﺩﺭﻧﮓ ﻭ ﺗﺎﻣﻞ ﻣﯿﮑﻨﯽ؟

ﻓﺈﻥ ﺗﻜﻦ ﺻﺎﺩﻗﺎً ﻓﻴﻤﺎ ﻧﻄﻘﺖ ﺑﻪِ *** ﻓﺎﺑﺮﺉﺇﻟﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﻤﻦ ﺧﺎﻥ ﺃﻭ ﻏﺪﺭﺍ

ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﻣﺪﻋﺎﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻫﺴﺘﯽ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺧﯿﺎﻧﺖ ﻭ ﻏﺪﺭ ﮐﺮﺩ ﺗﺒﺮّﯼ ﮐﻦ

ﻭﺃﻧﻜﺮ ﺍﻟﻨﺺ ﻓﻲ ﺧﻢٍ ﻭﺑﻴﻌﺘﻪُ *** ﻭ ﻗﺎﻝﺇﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﻗﺪ ﻫﺠﺮﺍ

ﺁﻥ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﺺ ﻏﺪﯾﺮ ﻭ ﺑﯿﻌﺘﺶﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩ، ﻭ ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻫﺬﯾﺎﻥ می‌‌گوید

ﺃﺗﻴﺖَ ﺗﺒﻐﻲ ﻗﻴﺎﻡ ﺍﻟﻌﺬﺭ ﻓﻲ ﻓﺪﻙٍ *** ﺃﺗﺤﺴﺐ ﺍﻷﻣﺮ ﺑﺎﻟﺘﻤﻮﻳﻪ ﻣﺴﺘﺘﺮﺍ

ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﯽ ﻓﺎﺟﻌﻪ ﻓﺪﮎ ﺭﻭ ﺗﻮﺟﯿﻪﮐﻨﯽ، ﺁﯾﺎ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯿﮑﻨﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺎ ﭘﯿﭽﺎﻧﺪﻥ ﻣﺴﺘﺘﺮ می‌‌شود؟!

ﺇﻥ ﻛﺎﻥ ﻓﻲ ﻏﺼﺐ ﺣﻖ ﺍﻟﻄﻬﺮ ﻓﺎﻃﻤﺔٍ *** ﺳﻴﻘﺒﻞ ﺍﻟﻌﺬﺭ ﻣﻤﻦ ﺟﺎء ﻣﻌﺘﺬﺭﺍ

ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ مسأله ﻏﺼﺐﺣﻖ ﺯﻫﺮﺍﯼ أﻃﻬﺮ، ﻋﺬﺭ ﻫﺮ ﻣﻌﺘﺬﺭﯼ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﻨﺪ

ﻓﻜﻞُ ﺫﻧﺐٍ ﻟﻪ ﻋﺬﺭٌ ﻏﺪﺍﺓ ﻏﺪٍ *** ﻭﻛﻞﻇﻠﻢٍ ﺗﺮﻯ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﺸﺮ ﻣﻐﺘﻔﺮﺍ

ﭘﺲ ﺩﺭ ﻓﺮﺩﺍﯼ ﻣﺤﺸﺮ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽﯾﮏ ﻋﺬﺭﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ، ﻭ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻇﻠﻤﯽ ﺁﻣﺮﺯﯾﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ

ﻓﻼ ﺗﻘﻮﻟﻮﺍ ﻟﻤﻦ ﺃﻳﺎﻣﻪُ ﺻُﺮﻓﺖ *** ﻓﻲﺳﺐِ ﺷﻴﺨﻴﻜﻢ ﻗﺪ ﺿﻞ ﺃﻭ ﻛﻔﺮﺍ

ﭘﺲ ﺑﻪ ﺁن کسی که ﻋﻤﺮﺵ ﺭﺍﺩﺭ لعن شیخین‌‌تان ﺳﭙﺮﯼ ﮐﺮﺩ ﻧﮕﻮﯾﯿﺪ ﮐﻪ ﺿﺎﻝ ﻭ ﮐﺎﻓﺮ ﺷﺪ!!

ﺑﻞ ﺳﺎﻣﺤﻮﻩ ﻭﻗﻮﻟﻮﺍ ﻻ ﻧﺂﺧﺬﻩُ *** ﻋﺴﯽﻳﻜﻮﻥ ﻟﻪُ ﻋﺬﺭٌ ﺇﺫﺍ ﺍﻋﺘﺬﺭﺍ

ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪﻣﻮﺍﺧﺬﻩ‌‌ﺍﺵ ﻧﻤﯿﮑﻨﯿﻢ، ﺷﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﻣﻌﺬﺭﺕ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ!

ﻓﻜﻴﻒ ﻭﺍﻟﻌﺬﺭ ﻣﺜﻞ ﺍﻟﺸﻤﺲ ﺇﺫ ﺑﺰﻏﺖ *** ﻭﺍﻷﻣﺮ ﻣﺘﻀﺢٌ ﻛﺎﻟﺼﺒﺢ ﺇﺫ ﻇﻬﺮﺍ

ﭼﺮﺍ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽﮐﻪ ﻋﺬﺭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ لعن ﺷﯿﺨﯿﻦ ﮐﺮﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﺜﻞ ﺻﺒﺢ ﺩﺭﺧﺸﺎﻥ!

ﺣﺒﯿﺐ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻬﺎﺷﻤﯽ ﺍﻟﺨﻮﺋﯽ(ﻡ ۱۳۲۴ ﻫـ ﻕ)، ﻣﻨﻬﺎﺝ ﺍﻟﺒﺮﺍﻋﺔ ﻓﯽ ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﺔ


آرشیو مطالب در مورد اهل سنت را در اینجا ببینید


 



comment گل نوشته شما ()