سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

تبریک ولادت حضرت مهدی(ع) همراه مطالبی ارزشمند
نویسنده : عبدالله حق دوست - ساعت ۱٠:٤٥ ‎ق.ظ روز ٢٢ خرداد ۱۳٩۳
 

سَلامٌ عَلَى آلِ یس السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَةَ اللهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ

ولادت حضرت مهدی(ع) 

میلاد با سعادت خاتم الاوصیاء، قطب عالم امکان، منجی عالم بشریت

حجة الله، بقیّة الله، ولیّ الله، منتقم خون أباعبدالله الحسین(ع)

حضرت حجّة بن الحسن المهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)

بر وجود مقدّس حضرتش و شما منتظران تبریک و تهنیت باد

برای خواندن دعای عصر غیبت و نیز دعای فرج و دیدن نقشه ظهور امام زمان(ع) کلیک کنید.

در ادامه مطلب، برای آشنایی با امام زمان(ع) مطالبی مهم تقدیم شده است.

توصیه می‌‌کنم از فهرست مطالب انتهای صفحه نیز دیدن فرمایید.


ولادت امام زمان(عج)

حقیقت این است که در ولادت مهدی(عج) بین شیعیان و اهل سنت اختلافاتی وجود دارد، هر چند اصل آمدن امام مهدی(عج) مورد اتفاق همه فرقه‌‌های اسلامی است.

در جامعه شیعه 12 امامی، هم در بین علماء و هم مردم عادی، تولد امام مهدی(ع) مورد اتفاق بوده، بلکه از ضروریات مذهب شیعه شمرده می‌‌شود و هیچ کسی در آن تردید نکرده است.

مرحوم کلینی در کافی با صراحت می‌‌نویسد: «ولد للنصف من شعبان سنة خمس و خمسین و ماتین؛ مهدی(عج) در نیمه شعبان سال 255 متولد گردید». (کلینی، کافی، انتشارات علمیه اسلامیه،ج2،ص449، ترجمه مصطفوی، و کافی غیر مترجم،ج1،ص514)

مسعودی در احادیث زیادی همین را گزارش داده(مسعودی، اثبات الوحیه، بیروت، ص 257، 258، 299).

مرحوم صدوق در ضمن روایات متعددی آن را بیان کرده(صدوق، کمال الدین،ج2، باب 42،ص143-161)

و شیخ مفید نیز همین را نقل کرده است.(مفید، الارشاد، گنگره شیخ مفید،ج2، باب آخر)

و سید مرتضی در «تنزیه الانبیاء» آن را مستدل ساخته(سید مرتضی، تنزیه الانبیاء، قم، انتشارات رضی،ص180)

و شیخ طوسی در کتاب «غیبت» به آن تصریح نموده است.(طوسی، غیبت،ص229)

و به همین شکل دانشمندان و علمای شیعه تا دوره های معاصر به این سند تصریح نموده‌‌اند.

علامه طباطبائی می‌‌نویسد: «حضرت مهدی موعود فرزند امام 11 که اسمش مطابق اسم پیامبر بوده، در سال 256 یا 255 در سامراء متولد شدند».(شیعه در اسلام، تهران،ص148)

مرحوم مظفر هنگام معرفی شیعیان یکی از باورهای آنان را ولادت امام مهدی در نیمه شعبان معرفی می‌‌کند.(مظفر، عقاید الامامیه، وزارت ارشاد،ص289)

می‌‌توان ادعا کرد که اعتقاد به متولد شدن امام مهدی یکی از مشخصات شیعه در نزد اهل سنت می‌‌باشد.

ابن قیم می‌‌گوید: اما امامیه(درباره امام مهدی) قول چهارمی دارد که مهدی را محمد بن حسن عسگری و از نسل امام حسین می‌‌دانند.(ابن قیم جوزیه، المنار المنیف،ص152)

اما در مقابل عده‌‌ای از اهل سنت متولد شدن آن حضرت را قبول ندارند و می‌‌گویند در آخرالزمان متولد می‌‌شود، یکی از نویسندگان آنها می‌‌گوید:

«احادیث فراوانی درباره مهدی... بدون شک بر یک حقیقت ثابت دلالت دارند و آن این که مضمون این احادیث در آخر الزمان تحقق می‌‌یابند و این فکر، هیچ ارتباطی با عقیده شیعه درباره مهدی منتظر که او را محمد بن الحسن می‌‌نامند ندارند».(محسن العباء، عقیده اهل سنت و الاثر فی المهدی المنتظر،ص58)

 

اعتراف علمای اهل سنت به ولادت امام زمان(عج)

با این حال که عده‌‌ای از اهل سنت اعتقادی به تولد حضرت مهدی(ع) ندارند، جمعی از علماء و مورخان آنان، تولد فرزند امام عسگری را پذیرفته و یا آن را به شکل گزارش تاریخی نقل کرده‌‌اند.

یکی از نویسندگان معاصر در این باره از 66 نفر(نجم الدین عسگری، المهدی الموعود المنتظر غید علماء اهل السنة و الشیعة،ص65) از عالمان اهل سنت یاد کرد و دیگری از 68 نفر(صافی گلپایگانی، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر،ج2،ص369-393) و سومی این رقم را به 128نفر(ثامیر هاشم العمیدی، دفاع عن الکافی، قم، مرکز الغدیر،1415،ج2،569-592) رسانده و سرانجام برخی نیز از 135 نفر اسم برده است(مهدی علیزاده، در انتظار ققنوس، قم، اول، مؤسسه امام خمینی، 1379ش، ص 188-198) که برخی از این منابع از این قرار است:(ر.ک: مهدی فقیه ایمانی، مهدی منتظر در نهج البلاغه، اصفهان، کتابخانه امیرالمؤمنین، ص 23-39)

1. الصواعق المحرقة، ابن حجر هیثمی، قاهره، دوم، 1385، ق ، 208

2. شبراوی، الإتحاف بحب الأشراف، قم، منشورات الرضی، دوم، 1363 ق، ص 179

3.ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، بیروت، دارصادر، ج7، ص274(حوادث سال260)

4. ابن طولون، الأئمة الإثنی عشر، قم، منشورات الرضی،ص117

5. ابن صباغ مالکی، الفصول المهمة، بی تا، ص310

6. شیخ سیلمان قندوزی، ینابیع المودة، بیروت، موسسة الاعلمی المطبوعات،ج3،ص36

7. مؤمن شبلنجی، نور الابصار، قاهره، مکتبه المشهد الحسینی، ص 168

8. محمدامین بغدادی سویدی، سبائک الذهب، بیروت، دارصعب، ص 78

9. شیخ محمد صبان، اسعاف الراغبین، در حاشیه نور الابصار، ص 141.

 

نمونه هایی از عین کلمات علمای اهل سنت:

1. ابن اثیر: «در این سال(260 ه ق) حسن بن علی، پدر محمد که شیعیان وی را(مهدی) منتظر می‌‌دانند رحلت کرده است».(ابن اثیر جزری، الکامل، بیروت، دار الکتاب العربی، ج 2، ص 320)

2. محمد بن طلحه شافعی: «ابوالقاسم محمد بن حسن، همان مهدی(عج) و حجت و جانشین به حق است».(محمدبن طلحه شافعی، مطالب السؤول، ص152)

3. سبط بن جوزی(م 654 ه ق): «درباره مهدی که همان محمد بن حسن است ... وی جانشین صالح، حجت و صاحب الزمان و قائم منتظر است که آخرین امام می‌‌باشد».(سبط بن جوزی، تذکرة الخواص، بیروت، مؤسسة أهل البیت،1401ق،ص325)

4. گنجی شافعی(م قرن هفتم ه ق): وی فصل آخر کتابش به عنوان «لا فی الدلالة علی جواز بقاء المهدی حیا»؛ که در بیان زنده بودن امام مهدی را تنظیم کرده و در این بخش دلیل های متعددی برای امکان زنده بودن امام مهدی بیان داشته است، می‌‌گوید: «همان گونه که عیسی و حضرت خضر و الیاس صدها سال است که زنده هستند، بنابراین امکان زنده بودن امام مهدی نیز وجود دارد».(گنجی شافعی، البیان فی اخبار صاحب الزمان، بیروت، دار البیضاء،ص97)

5. ابن خلکان می‌‌گوید: «ابوالقاسم محمد بن حسن عسکری ... در باور شیعیان وی دوازدهمین امام است که معروف به حجت می‌‌باشد ... ولادت او نیمه شعبان 255 بوده است».(محمد بن ابی بکر خلکان، وفیات الاعیان، قم، منشورات الرضی، دوم، 1363، ج2،ص176)

6. ابن صباغ: وی در باب 12، کتاب خود را با این عنوان آغاز نمود «فی ذکر أبی القاسم محمد الحجة الصالح ابن ابی محمد الحسن الخالص، نویسنده در این فصل، دلائلی برای اثبات زنده بودن امام مهدی ذکر کرده است».(علی بن محمد صباغ المالکی، الفصول المهمة فی معرفة أحوال الائمة، بیروت، 1409 ق، دوم، ص281، قبلا اشاره درچاپ دیگر، ص310 آمده)

7. شمس الدین ذهبی(748ه ق) می‌‌نویسد: «حسن بن علی الجواد ... یکی از امامان 12 گانه است که شیعیان به عصمت آنان معتقد هستند ... وی امام عسگری(ع)، پدر منتظَر می‌‌باشد».(شمس الدین ذهبی، العبر فی خبر من غبر، بیروت، دار الکتاب العلمیه، ج 1، ص 373)

وی در جای دیگر می‌‌گوید: «ابو محمد امام عسگری یکی از امامان شیعه است ... فرزندش محمد بن حسن ... در سال 258 به دنیا آمده است... ».(شمس الدین ذهبی، تاریخ اسلام، بیروت، دار الکتاب العربی، 1412 ق، ج 19، ص 113)

و در «دول الاسلام» می‌‌نویسد در سال 260 حسن بن علی بن جواد ... که یکی از امامان 12گانه (شیعه) است از دنیا نرفته و او پدر منتظر شیعیان است».(شمس الدین ذهبی، دول الاسلام، بیروت، منشورات العلمی, 1405 ق، ص 145)

و در «سیر أعلام النبلاء» نوشته است: «منتظر شریف ابوالقاسم محمد بن عسکری ...».(شمس الدین ذهبی، سیر اعلام النبلاء، بیروت، موسسه الرساله، 146 ق، ج 13، ص 119)

9. عبدالوهاب شعرانی(م 973 ق)می نویسد: «وی(امام مهدی) یکی از فرزندان امام عسکری است و در شب نیمه شعبان سال 255 به دنیا آمده و تا زمان همراه شدن با عیسی زنده خواهد بود».(عبدالوهاب شعرانی، الیواقیت والجواهر ... ، بیروت، دار احیاء العراث، جزء دوم، ص 562)

10. ابن جحر هیثمی که در تعصب مشهور است می‌‌نویسد: «ابوالقاسم محمد الحجة هنگام رحلت پدر پنج ساله بود، ولی خداوند به وی حکمت عطا کرده است؛ و قائم منتظر نامیده شده است».(ابن حجر هیثمی، الصواعق المحرقة، ج2، ص601، در چاپ قاهره، ص 208)

11. شبلنجی(م 1290ق) می‌‌نویسد: «این فصل در بیان مناقب محمد بن الحسن است ... مادرش کنیز بوده ... و کینه اش ابولقاسم... ».(مومن شبلنجی، نور الابصار، بیروت، دار الکتب العلمیه، ص 168، چاپ قاهره هم ، ص 168)

12. قندوزی(1296 ق) می‌‌گوید: «ولادت قائم درشب 15 شعبان سال 255 در شهر سامراء بوده است».(سلیمان قندوزی، ینابع الموده، ج 2، ص 543، موسسه اعلمی، ج 3، ص 36)

13. خیرالدین زرکلی(م 1396 ه ق): محمد بن الحسن عسکری ... آخرین امام شیعیان و نزد آنان معروف به مهدی و صاحب الزمان است ... در شهر سامراء به دنیا آمده و در زمان رحلت پدر حدود 5 سال داشته است».(خیر الدین زرکلی، الاعلام، بیروت، دار العلم للملاپین، دهم، ششم، 1992 م ، ص 80)

 

علاوه بر ادله فوق، دلائل دیگری نیز بر ولادت امام مهدی وجود دارد که فقط به صورت فهرست وار به برخی آنها اشاره می‌‌شود:

1. روایات فراوانی از منابع شیعه نقل شده، که امام مهدی فرزند امام حسن عسکری است و به دنیا آمده است.

2. قابله‌‌‌ی آن حضرت حکیمه خاتون، داستان ولادت او را گزارش داده است.(صدوق، کمال الدین،ج2، باب42، حدیث1)

3. کسانی که امام مهدی را در خردسالی دیده‌‌اند.(کافی، ج 1، ص 514، ج2، ص 329، ج 6، ص 332)

4. کسانی که در دوران غبیت صغری او را ملاقات کرده‌‌اند.

5. روایاتی که می‌‌گویند زمین خالی از حجت نمی‌‌شود که در منابع اهل سنت نیز آمده است.

6. وجود شب قدر می‌‌طلبد که در هر زمان، حجتی باشد تا تقدیرات شب قدر را دریافت کند، آن حجت به نظر شیعیان امام مهدی است و طبق نظر اهل سنت چه کسی می‌‌باشد.

برای خواندن مطالب زیر بر روی آنها کلیک کنید:


 



comment گل نوشته شما ()