سلام.خوش آمدید*** دوست گرامی؛ توصیه می‌‌‌کنم اگر اولین دیدار شما از این وبلاگ است، «حتما» ابتدا پست ثابت(اولین پست) را بخوانید.*** جدیدترین مطالب وبلاگ را، بعد از این پست دنبال کنید. ***با نظرات ارزشمند خود، زینت بخش وبلاگ باشید.*** موفق و منصور باشید

برای همه مفیده

چگونه آسان و سالم روزه بگیریم؟
نویسنده : عبدالله حقدوست - ساعت ۸:٤٥ ‎ق.ظ روز ۱۳ تیر ۱۳٩۳
 

اگر دنبال راهکاری برای گرفتن روزه‌‌ای آسان و بدون دردسر در تابستان هستید، این مطلب را کامل و با دقت بخوانید.

روزه آسان


در این مطلب چند سؤال مطرح و به آنها پاسخ داده شده است:

الف) پس از روزه داری در یک روز گرم تابستان در وعده افطار چه بخوریم؟

پاسخ: از نظر طب سنتی، پس از یک روز طولانی روزه داری؛ معده، سرد و کبد، بسیار گرم شده است.

نتیجه‌‌ی معده سرد، احساس گرسنگی، و نتیجه‌‌ی کبد گرم، احساس تشنگی شدید است.

برای جبران، باید در وعده افطار بگونه‌‌ی زیر عمل کنید:

گام اول: برای شروع، یک لیوان آب جوش ولرم و یک عدد خرما باشد، و یا یک لیوان آب جوش ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل.

گام دوم: غذاهای لطیفی که سریع الهضم باشد که هم پر انرژی باشد و هم سریع الهضم باشند، مثل: سوپ گندم - ارده با شیره انگور - پنیر و گردو - عسل و کره حیوانی - 2 تا 3 قاشق غذاخوری از آب گوشتی که بخارپز شده باشد(طرز تهیه خواهد آمد) - فرنی - کاچی - تخم مرغ عسلی.

تا اینجا افطار تمام است.

***طرز تهیه آب گوشت بخارپز:

مقداری گوشت گوسفندی را داخل یک شیشه درب دار قرار دهید(گوشت نباید بیشتر از یک سوم شیشه را پرکند) و ادویه آن را زده و کمی دنبه یا روغن زیتون به آن اضافه کرده درب شیشه را ببندید.

آنگاه این شیشه را داخل دیگی که در آن آبجوش قرار دارد قرار دهید و حدود ۴ ساعت می‌‌گذارید تا بپزد.

پس از پخت، داخل شیشه آبی جمع می‌‌شود که منظور ما همان آب است، که سرشار از انرژی است و بسیار لطیف و سریع الهضم.گوشت آن را می‌‌توانید در غذای سحر استفاده کنید.

**غذاهای ممنوعه در افطار:

کوکو ـ حلیم با گوشت ـ آب و شربت های خنک ـ هندوانه ـ لبنیات به غیر از پنیر و هر غذای سنگین دیگر.

 

ب) بین وعده افطار تا سحر چه بخوریم؟

حال پس از یک افطار ساده، پس از گذشت یکساعت، بدن هم انرژی از دست رفته خود را بدست آورده و هم با خوردن آب جوش در ابتدا، حرارت کبدی را تا حدی پایین آورده است.

اما با این وجود، آب از دست رفته بدن، به تن برنگشته و آرام آرام احساس تشنگی اذیت کننده می‌‌شود. اکنون وقت خوردن شربت ها و میوه‌‌های آبدار است.

موارد زیر بیشتر توصیه می‌‌شود:

** برای گرم مزاج ها: شربت آبلیمو ـ شربت خاکشیر و تخم شربتی ـ شربت آلبالو و میوه‌‌هایی مثل هندوانه ـ طالبی ـ خربزه ـ زردآلو ـ گیلاس و ...

** برای سرد مزاجها: همه موارد بالا به غیر از هندوانه خوبست، فقط در شربت ها باید دقت شود از عسل بیشتری استفاده کنند. مثلا شربت آبلیموی شیرین میل کنند. شربت سرکه انگبین هم برای این افراد خوبست.

 

ج) در وعده سحر چه بخوریم تا در طول روز احساس تشنگی و گرسنگی کمتری داشته باشیم؟

در ابتدای وعده سحر خوبست یکی از شربت‌‌های توصیه شده بالا حتما میل شود.

سپس یک وعده غذای سنگین و دیر هضم باید میل شود، مثل: کوبیده آبگوشت ـ تمامی خورشتها با گوشت گوسفندی ـ حلیم با گوشت وتقریبا همان غذاهایی که در وعده ناهار معمولا می‌‌خورید.

اما لازم است توجه شود که حتما سالادی از ترکیب «خیار ـ گوجه ـ کاهو ـ هویج و...» در کنار وعده سحر باشد.چرا که هم دیر هضم است و هم آب بدن را تأمین می‌‌کند.

سرد مزاجها همین سالاد را با کمی نعنا و...گرم کنند و بخورند.(منظور از گرم کردن، یعنی موادی که دارای طبیعت گرم است به آن اضافه کنند).

 

د) توصیه‌‌های ایمنی و مهم

* برخی غذاها را فراموش کنید!

مصرف بعضی غذاها مثل ماکارانی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه به ویژه در وعده سحر در این ماه، علاوه بر احساس سنگینی، امکان افزایش تشنگی در طول روز را به دنبال خواهد داشت.

همچنین مواد غذایی پر ادویه و پر نمک حرارت بدن را بالا برده و موجب تشدید احساس تشنگی می‌‌شوند.

همچنین توصیه می‌‌‌شود از غذاهای چرب و سرخ‌‌‌شده کمتر استفاده کنید، زیرا این غذاها سودازا هستند و در ماه رمضان که بدن خود دچار خشکی می‌‌‌شود این خشکی را تشدید می‌‌‌کنند.

انواع نوشابه‌‌‌ها، آب‌‌میوه‌‌ها و بادمجان سرخ‌‌‌شده سودازا هستند.

استفاده از شربت‌‌‌های گیاهی مثل شربت گل سرخ و گل بنفشه به پاکسازی بدن کمک می‌‌‌کنند.

* از مصرف آب و سایر نوشیدنی‌‌ها همراه با غذا بپرهیزید!

این اصل همیشه صادق است اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می‌‌‏شود نمود بیشتری دارد و به شدت باعث نفخ، رفلاکس، اختلال هضم و غیره خواهد شد.

* بلافاصله پس از صرف سحری یا شام نخوابید!

زیرا این کار باعث فشار به دهانه معده و عدم قرارگیری غذا در انتهای معده برای هضم کامل می‌‌‏شود و لذا عواقبی مثل رفلاکس، نفخ و سوء هاضمه را به دنبال خواهد داشت و از طرفی خواب نیز ناآرام و مختل خواهد بود، لذا حداقل نیم ساعت بعد از صرف این وعده‌‌ها نخوابید.

* از فعالیت بدنی بلافاصله پس از صرف سحری یا شام بپرهیزید!

حداقل تا یک ساعت پس از غذا هیچ فعالیت سنگینی از جمله دویدن، شنا، طناب زدن مجاز نیست، اما قدم زدن آرام و کوتاه مفید است.

* برخی مواد برای گشودن روزه مناسب نیستند!

نوشیدن شیر به تنهایی و خوردن برخی میوه‏‌‌ها مثل هندوانه، هلو، خیار، خربزه، برای گشودن روزه پس از یک روز طولانی اصلا مناسب نیستند و باعث تولید مواد نامناسب در دستگاه گوارشی می‏‌‌شوند.

آب بسیار سرد نیز در این هنگام باعث از بین رفتن حرارت ذاتی معده شده و آن را ضعیف می‏‌‌کند.

البته شیر گرم و شیرین شده با عسل یا شکر و یا به شکل معجون، مانعی ندارد.

* رفع بوی بد دهان در طول روز

در سحر از لیموترش به همراه آب استفاده کنید، تا بوی بد دهان شما در طول روز از بین برود.

منابع:

سایت مرجع طب سنتی ایران

سایت تبیان

وبلاگ طب سنتی اسلامی


 



comment گل نوشته شما ()