احادیث هفته پنجاه و چهارم

فضیلت عظیم زیارت امام حسین(علیه‌السّلام) در روز عرفه

قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع): «رُبَّمَا فَاتَنِی الْحَجُّ فَأُعَرِّفُ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ(ع) قَالَ أَحْسَنْتَ یَا بَشِیرُ أَیُّمَا مُؤْمِنٍ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ(ع) عَارِفاً بِحَقِّهِ فِی غَیْرِ یَوْمِ عِیدٍ کُتِبَتْ لَهُ عِشْرُونَ حِجَّةً وَ عِشْرُونَ عُمْرَةً مَبْرُورَاتٍ مُتَقَبَّلَاتٍ وَ عِشْرُونَ غَزْوَةً مَعَ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ وَ مَنْ أَتَاهُ فِی یَوْمِ عِیدٍ کُتِبَتْ لَهُ مِائَةُ حِجَّةٍ وَ مِائَةُ عُمْرَةٍ وَ مِائَةُ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ وَ مَنْ أَتَاهُ فِی یَوْمِ عَرَفَةَ عَارِفاً بِحَقِّهِ کُتِبَتْ لَهُ‏ أَلْفُ حِجَّةٍ وَ أَلْفُ عُمْرَةٍ مُتَقَبَّلَاتٍ وَ أَلْفُ غَزْوَةٍ مَعَ نَبِیٍّ مُرْسَلٍ أَوْ إِمَامٍ عَادِلٍ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ وَ کَیْفَ لِی بِمِثْلِ الْمَوْقِفِ قَالَ فَنَظَرَ إِلَیَّ شِبْهَ الْمُغْضَبِ ثُمَّ قَالَ یَا بَشِیرُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ(ع) یَوْمَ عَرَفَةَ وَ اغْتَسَلَ بِالْفُرَاتِ ثُمَّ تَوَجَّهَ إِلَیْهِ کُتِبَتْ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ بِمَنَاسِکِهَا وَ لَا أَعْلَمُهُ إِلَّا قَالَ وَ عُمْرَةٌ وَ غَزْوَة»[١]؛

بُشیر دُهّان می‌گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: گاهى توفیق حج را پذیرفته شده و بیست جنگ همراه پیامبرِ فرستاده شده یا امام عدالت‌‌‌‌‏پیشه نوشته شود.

و هر کس در روز عید به زیارتش برود، صد حج و صد عمره و صد جنگ همراه پیامبرِ فرستاده شده یا امام عدالت‏‌‌پیشه بر او نوشته شود.

و هر کس در روز عرفه با معرفت به زیارت امام حسین(ع) برود، هزار حج و هزار عمره‌ی پذیرفته‌شده و هزار جنگ همراه پیامبرِ فرستاده شده یا امام عدالت‏‌‌پیشه بر او نوشته شود.

عرض کردم: چگونه است که برای زیارت مزار امام حسین(ع)، پاداشى برابر با وقوف در روز عرفه است؟

امام(ع) به گونه‌‌‌ای خشمناک بر من نگریست و آنگاه فرمود: اى بشیر! به راستى، آنگاه که مؤمن در روز عرفه بر مزار امام حسین(ع) آید و با آب فرات غسل نماید و سپس رو به مزار آن حضرت(ع) آورد، برای هر گامى که می‌نهد، حجّى کامل برای او نوشته شود و گمان مى‏‌‌کنم که امام(ع) یک عمره و یک جنگ را نیز فرمود.

 

اسباب تکمیل ایمان و رضایت خداوند

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنَ عَلِیٍّ(ع) قَالَ کَانَ أَبِی عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ(ع) یَقُولُ: «أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کَمَلَ إِیمَانُهُ وَ مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ رَاضٍ مَنْ وَفَى لِلَّهِ بِمَا جَعَلَ عَلَى نَفْسِهِ لِلنَّاسِ وَ صَدَقَ لِسَانُهُ مَعَ النَّاسِ وَ اسْتَحْیَا مِنْ کُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ النَّاسِ وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ أَهْلِه‏»[٢]؛

امام باقر(ع) فرمود: پدرم امام سجاد(ع) مى‌‌‏فرمود: چهار چیز است که در هر کس باشد ایمانش کامل بوده، و گناهانش پاک مى‌‌گردد، و خدا را دیدار کند در حالى که از وى خشنود و خرسند باشد:

1)  هر کس که بخاطر خدا، هر حقّى را که براى مردم بر عهده خود نهاده بجا آورد.

2)     و با مردم سخن راست گوید.

3)     و از هر چیزى که نزد خداوند و بندگان، بد و قبیح است، شرم دارد.

4)     و با خانواده خویش بخوش خلقى رفتار کند.

 

ثواب روزه‌‌‌ی روز عرفه

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ: «صَوْمُ یَوْمِ التَّرْوِیَةِ کَفَّارَةُ سَنَةٍ وَ یَوْمِ عَرَفَةَ کَفَّارَةُ سِنِین‏»[٣]؛

امام صادق(علیه‌السّلام) فرمود: روزه‌‌‌ی روز ترویه(روز هشتم ذی‌الحجّة)؛ کفّاره‌‌‌ی گناهان یک سال، و روزه‌ی روز عرفه، کفّاره گناهان دو سال به شمار می‌رود.


[١]- ثواب الاعمال: 89.

[٢]- أمالی المفید: 299.

[٣]- ثواب الأعمال: 74.

/ 2 نظر / 3 بازدید
خازن

سلام علیکم. ملکوت سعی بین صفا و مروه چیست؟ این است که شما هم دنبال آب ولایت باشید. برای خودتان، برای فرزندانتان، برای اهل بیتتان. انسان بدود، خواهش بکند، بندگی بکند برای اینکه "و من الماء کل شیء حی" حیات واقعی را بدست بیاورد. حیاتی که همه عمرتان برای شما و اطرافیانتان حیات باشد.

عاطفه

سلام گلم وبلاگت خیلی جذابه مرسی که به من لطف داری