احادیث هفته سیصد و هفدهم

چه کنیم تا همانند سلمان، نزد اهلبیت عزیز باشیم؟

قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِاللهِ الصَّادِقِ(عَلَیْهِ السَّلَامُ): مَا أَکْثَرَ مَا أَسْمَعُ مِنْکَ یَا سَیِّدِی ذِکْرَ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ! فَقَالَ: لَا تَقُلِ الْفَارِسِیَّ، وَ لَکِنْ قُلْ سَلْمَانَ الْمُحَمَّدِیَّ، أَ تَدْرِی مَا کَثْرَةُ ذِکْرِی لَهُ قُلْتُ: لَا. قَالَ: «لِثَلَاثِ خِلَالٍ: أَحَدُهَا: إِیثَارُهُ هَوَى أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ(ع) عَلَى هَوَى نَفْسِهِ، وَ الثَّانِیَةُ: حُبُّهُ لِلْفُقَرَاءِ وَ اخْتِیَارُهُ إِیَّاهُمْ عَلَى أَهْلِ الثَّرْوَةِ وَ الْعَدَدِ، وَ الثَّالِثَةُ: حُبُّهُ لِلْعِلْمِ وَ الْعُلَمَاءِ. إِنَّ سَلْمَانَ کَانَ عَبْداً صَالِحاً حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ»؛[1]

راوی حدیث گفت به امام صادق(ع) گفتم: چگونه است که این همه از شما یاد سلمان فارسى را مى‏ شنوم؟

فرمود: نگو سلمان فارسى، بلکه بگو سلمان محمدى. آیا مى ‏دانى چرا فراوان از او یاد مى ‏کنم؟

گفتم: نه.

فرمود: به جهت سه خصلت: نخست اینکه خواست امیرالمؤمنین(ع) را بر خواست خود مقدم مى‏ داشت.

دوم: آنکه بینوایان را دوست می ‏داشت و آنان را بر مالداران و دنیاداران ترجیح مى ‏نهاد.

و سوم: دوستى وى نسبت به علم و عالمان.

دو عمل که بهترین اعمال نزد خداست

رُوِیَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) أَنَّ النَّبِیَّ(ص) سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحَانَهُ لَیْلَةَ الْمِعْرَاجِ، فَقَالَ یَا رَبِّ أَیُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ؟ فَقَالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: لَیْسَ شَیْ‏ءٌ عِنْدِی أَفْضَلَ مِنَ التَّوَکُّلِ عَلَیَّ وَ الرِّضَا بِمَا قَسَمْت‏»؛[2]

از حضرت علی(ع) روایت شده است که در شبی که پیامبر خدا(ص) به معراج رفت، از خداى تعالى پرسید: پروردگارا کدامیک از أعمال برتر و أفضل از تمام اعمال است؟

خداى تبارک و تعالى فرمود: نزد من هیچ عملى از «توکل و اعتماد بر من» و «راضی بودن به قضاى من» بهتر نیست‏.

آیا تمام مدعیان دوستی اهلبیت(ع) از ولایت آنها بهره‌‌مند می‌‌شوند؟

قالَ أَبَوجَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ(ع‏): «یَا جَابِرُ مَنْ أَطَاعَ اللهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِیُّنَا وَ مَنْ عَصَى اللهَ لَمْ یَنْفَعْهُ حُبُّنَا»؛[3]

امام باقر(ع) فرمود: اى جابر! هرکس اطاعت خدا را کند و همراه آن به ما محبت ورزد، دوست و محب ما است و هرکس معصیت خدا را کند، محبت ما برای او نفعی نخواهد داشت.


 

[1]. الأمالی (للطوسی): 133.

[2]. بحار الأنوار ‏74: 21.

[3]. الأمالی(للطوسی): 296.

/ 0 نظر / 13 بازدید